Volledig scherm
Bob Busser, André van der Werff en Taco Boerstra bij de ontgassingsinstallatie van Triple D © AD

Reuzenstofzuiger voor ontgassen van chemicaliëntankers komt over de weg naar schepen toe

ROTTERDAM/ZALTBOMMEL - Het is een van de hardnekkigste problemen in de regio: de giftige gassen van de binnenvaarttankers. Drie ondernemers zijn ervan overtuigd dat zij de oplossing hebben.

De Triple D-ontgassingsinstallatie draait proef in de Rotterdamse haven. De machine heeft wat weg van een stofzuiger, maar dan op reuzenformaat. Een flinke bak op een trailer en daaruit lopen slangen. Die slurpen vieze lucht uit de ruimen van binnenvaartschepen, waarna het apparaat de giftige stoffen op hoge temperatuur verbrandt. Rob Bussers heeft de machine ontwikkeld met compagnons André van der Werff en Taco Boerstra.

Vervuiling voorkomen

De ontgassingsproblematiek speelt al jaren. Chemicaliëntankers moeten schone ruimen hebben om vervuiling van nieuwe lading te voorkomen.  Er zijn enkele vaste plekken aan wal waar schippers hun ruimen kunnen laten schoonmaken, maar die zijn op één hand te tellen. Schippers moeten ervoor omvaren. Gemakkelijker is het de ruimen al varend open te gooien en schoon te laten waaien. Dat is bij kankerverwekkend benzeen illegaal, maar de toezichthouders handhaven het verbod niet. Omwonenden van de Lek kregen van de rechter gelijk toen ze in een proces handhaving eisten. 

Geen vergunning

De afgelopen jaren hebben tal van ondernemers oplossingen gepresenteerd, maar die pogingen strandden. In 2016 kwam er al een speciaal schip in de vaart dat schepen kon schoonzuigen. Deze Don Quichot was gebouwd met steun van het Havenbedrijf Rotterdam, maar een vergunning kwam er niet. 

Eerst testen op schepen

Net als de Don Quichot komt de Triple D naar de schepen toe, maar dan met een vrachtwagen. Triple D heeft nu met de Don Quichot gemeen dat ze niet over een vergunning beschikt. Milieudienst DCMR Rijnmond kent het apparaat en heeft geconstateerd dat het om een bestaande en bewezen techniek gaat, maar die moet wel eerst op schepen getest worden.