De T-splitsing tussen Delwijnen (links) en Wellseind waar de Maas-Waalweg voorlopig nog eindigt.
Volledig scherm
De T-splitsing tussen Delwijnen (links) en Wellseind waar de Maas-Waalweg voorlopig nog eindigt. © copyright Marc Bolsius

Waarom het doortrekken van de Maas-Waalweg mogelijk pas in 2022 begint

WELL/WELLSEIND - Het wil maar niet vlotten met het langstlopende project van de Bommelerwaard sinds de bouw van de Sint-Maarten. Als het niet anders kan komt er onteigening aan te pas. En die zorgt voor een jaar of twee vertraging. Maar wat is dat op meer dan veertig jaar?

Alle procedurele hobbels voor het doortrekken van de Maas-Waalweg zijn genomen, de plannen zijn sinds december 2019 onherroepelijk. Toch kan het werk niet beginnen. En dat na meer dan veertig jaar steggelen. Nog niet alle benodigde grond is in het bezit. Al wordt er nog overlegd met de grondeigenaren, toch beginnen de gemeenten Zaltbommel en Maasdriel alvast een onteigeningsprocedure.

Grondruil 

Bij het project zijn beide gemeenten betrokken. Het tracé van de weg loopt over de grens tussen de gemeenten. Er zijn vier grondeigenaren bij de onderhandelingen betrokken. Volgens de gemeenten is er veel tijd gestoken in het ruilen van grond om de schade voor de eigenaren ‘zoveel mogelijk te beperken’. Ook over de hoogte van schaderegelingen onderhandelt de gemeente met de agrariërs die de weg over hun land krijgen of van wie het land gesplitst wordt.

De verwachting is dat de gemeente er met twee eigenaren op korte termijn uit komt, laat de college van Zaltbommel en Maasdriel aan de gemeenteraden weten. Met de andere twee is die kans klein en dus moet Zaltbommel hoogstwaarschijnlijk tot het gaatje gaan: onteigenen.  

Meningsverschil bij ruilverkaveling

De Maas-Waalweg loopt van de rotonde op de Van Heemstraweg bij Zuilichem langs Aalst en Nederhemert-Noord. De weg eindigt abrupt tussen Delwijnen en Wellseind in een T-splitsing. Die situatie is ontstaan doordat de gemeente Zaltbommel en de toenmalige gemeente Ammerzoden het ruim veertig jaar geleden niet eens konden worden. Het niet doortrekken wordt beschouwd als een gemiste kans tijdens de voor de Bommelerwaard zo belangrijke ruilverkaveling in de jaren ‘60 en ‘70.

De driesprong van de Maas-Waalweg bij Delwijnen.
Volledig scherm
De driesprong van de Maas-Waalweg bij Delwijnen. © copyright OlafSmit

Met het doortrekken van de weg tot aan de Molenachterdijk, de N832, ontstaat een route die de leefbaarheid van Wellseind en Delwijnen sterk verbetert. Beide dorpen krijgen nu veel doorgaand verkeer door de straten. Ook is de doorgetrokken weg goed voor de veiligheid van schoolgaande jeugd. De huidige routes en de dijken zijn belangrijke routes richting scholen. In combinatie met de Achterdijk, ten noorden van Ammerzoden, ontstaat bovendien voor een deel van de Bommelerwaard een goede ontsluitingsweg richting de A2.

Om tijdverlies te voorkomen

De bedoeling was om dit jaar met de klus te beginnen, maar als het op onteigening aan moet komen, schuift de start volgens de colleges op zijn minst op tot medio 2022. De procedure wordt alvast in gang gezet om niet nog meer tijd te verliezen.

Inmiddels zijn de geraamde kosten van 3 miljoen euro ook al niet meer juist. Er wordt rekening gehouden met een half miljoen extra, vanwege gestegen grondprijzen en nog noodzakelijke bodemonderzoeken, onder meer naar PFAS. Die kunnen overigens nog niet worden uitgevoerd omdat eigenaren daar geen toestemming voor geven.  De provincie Gelderland betaalt mee aan het doortrekken van de weg, maar de meerkosten zijn voor rekening van Maasdriel en Zaltbommel. Die kostenraming was overigens van 2015 en die kan dus ook een actualisatie gebruiken.

  1. Huisvesters van arbeidsmigranten in Maasdriel zijn laks met legaliseren onderkomens

    Huisves­ters van arbeidsmi­gran­ten in Maasdriel zijn laks met legalise­ren onderko­mens

    KERKDRIEL - Huisvesters van arbeidsmigranten staan niet bepaald te popelen om het onderdak bieden aan deze mensen te legaliseren. Dat leidt de gemeente Maasdriel af uit het geringe aantal vergunningaanvragen. Er zijn in de gemeente ongeveer 250 plekken waar seizoensarbeiders zijn ondergebracht, zo is de voorzichtige inschatting. Aan 10 plekken is vergunning verleend, er zijn 10 aanvragen in behandeling en 12 aanvragen ingetrokken.