Volledig scherm
Afval scheiden © Shutterstock

Afvalscheiden helpt echt, feiten en fabels over scheiden

Over het nut van afvalscheiden doen veel verhalen de ronde. Daar zitten hardnekkige fabels tussen, stelt Milieu Centraal. We legden deze milieuorganisatie vier stellingen voor.

1. Na inzameling gaat gescheiden afval op een hoop. Dit is een fabeltje. Het is goedkoper om gescheiden afval te verwerken dan één grote hoop gemengd afval. Soms wordt een partij ingezameld afval afgekeurd, omdat er te veel afval bij zit dat er niet in hoort. Daarom is het belangrijk zorgvuldig te scheiden: gooi bijvoorbeeld geen plastic bij het oud papier.

2. Afvalscheiden kost meer dan dat het oplevert. Fabeltje. Gescheiden afval levert geld op. Daarmee gaan de kosten voor het inzamelen en vervolgens het verwerken tot een nieuw product naar beneden.

3. Afval kan net zo goed achteraf worden gescheiden. Deels een fabel, deels niet. Blikjes en ijzer kunnen heel goed met magneten uit het restafval worden gehaald, maar dat kan niet bij alle soorten afval. Papier, gft, textiel en glas kunnen alleen gerecycled worden als het gescheiden is ingezameld. Gft-afval plakt vast aan ander afval, waardoor het slecht te scheiden is. Bovendien kan er dan veel 'vervuiling' tussen zitten, zoals stukjes plastic. Alleen voor plastic verpakkingen en drinkpakken maakt het niet zoveel uit of die gescheiden worden ingezameld.

4. Thuis afvalscheiden is een druppel op een gloeiende plaat. Fabel. Nederlandse huishoudens produceren op jaarbasis gezamenlijk circa 8200 miljoen kilo afval. Het niet-gerecyclede afval van de bouwindustrie en landbouw is bij elkaar minder dan het niet-gerecyclede afval in huis.

  1. Ondernemers VNO-NCW blij met uitspraak over maximumsnelheid: ‘We kunnen weer vooruit met de bouw’

    Onderne­mers VNO-NCW blij met uitspraak over maximum­snel­heid: ‘We kunnen weer vooruit met de bouw’

    De kogel is door de kerk: de coalitiepartijen zijn het eens over de maatregelen die genomen moeten worden omtrent de stikstofproblematiek. De regel die ze nu willen invoeren is dat de maximumsnelheid overdag in een groot deel van Nederland wordt verlaagd naar 100 kilometer per uur. Vanaf 19.00 uur mag er ‘gewoon’ 130 kilometer per uur worden gereden. De Brabantse en Zeeuwse ondernemers, verenigd in het VNO-NCW, zijn blij met die uitspraak.