Drukte op station Tilburg.
Volledig scherm
Drukte op station Tilburg. © Beeld Werkt

Anderhalf miljard om Brabant in toekomst bereikbaar te houden

DEN BOSCH - Anderhalf miljard. Zoveel geld is nodig om Brabant ook in de toekomst bereikbaar te houden via het openbaar vervoer. Dat zegt de Provincie Noord-Brabant. Tussen Brabantse steden en de Randstad moet in 2040 elke tien minuten een intercity gaan rijden. Het is de bedoeling dat negen grote steden in het land dan over en weer binnen 60 tot 90 minuten bereikbaar zijn.

 Verder wordt gedacht aan drempelloos vervoer van deur tot deur, en moeten reizigers net zo makkelijk per trein naar internationale steden als Parijs, Londen, Berlijn en Düsseldorf kunnen reizen als nu met het vliegtuig. 
Het is, zegt de provincie, ook van economisch belang dat er goede internationale verbindingen komen tussen Amsterdam-Breda-Brussel en Den Haag-Eindhoven- Düsseldorf. Maar eerst moeten er nog diverse knelpunten in het spoor worden opgelost. Zoals het perron en de transfer in Den Bosch (kosten 60 miljoen), de spoorkruising bij Tilburg Oost (80 miljoen), de spoorkruising bij Liempde (75 miljoen), het dubbel spoor bij Tilburg-Reeshof (80 miljoen) en het perron in Oss (40 miljoen). 

Wensen van reizigers

Gisteren presenteerden het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, regionale overheden en partijen in het openbaar vervoer onder meer dit pakket met afspraken voor de toekomst. Kern van de ambitie is om het openbaar vervoer beter aan te laten sluiten bij de wensen die reizigers over twintig jaar zullen hebben. Verwacht wordt dat het aantal treinreizigers dan 30 tot 40 procent hoger ligt dan nu. 

Gedeputeerde Christophe van der Maat (mobiliteit) zegt dat ‘we geen tijd te verliezen hebben’. ,,De treinen in Brabant barsten op sommige trajecten nu al uit hun voegen. Om ervoor te zorgen dat we in de komende jaren meer mensen met het openbaar vervoer kunnen laten reizen, dat we meer treinen in kunnen zetten, moeten we al voor 2030 een aantal knelpunten hier opgelost hebben en helpt het als we vervoer van mensen en goederen meer uit elkaar kunnen halen.”