Volledig scherm
© Van Assendelft

Coronacrisis raakt Sligro hard: omzet 70 tot 75 procent lager

VideoVEGHEL - De huidige coronacrisis raakt de Veghelse groothandel Sligro hard. Het bedrijf meldt dat tussen de 70 en 75 procent van de totale bezorg-omzet is weggevallen, sinds de Nederlandse horeca verplicht dicht is. Sligro heeft veel klanten in de Nederlandse horeca. Zondagavond sloten horecabedrijven om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Ook in België zijn restaurants en cafés dicht.

Daarentegen levert Sligro ook veel levensmiddelen aan de zorg en overheidsinstanties. En daar is de vraag vrijwel stabiel gebleven, aldus Sligro. De omzet van deze zelfbedieningswinkels is hoger uitgevallen dan onder normale omstandigheden. Het bedrijf stelt desondanks dat de winst in deze periode een flink stuk lager uit zal komen. Het bedrijf hoopt nog een kleine winst te kunnen maken. De directie van het bedrijf overlegt met de banken en werkt ‘aan een plan waarbij liquiditeit en financiering geborgd is, ook als de druk verder zou toenemen’.

Noodpakket

Sligro laat - vanaf donderdag - overigens ook ‘gewone’ consumenten toe tot de winkels. Normaliter hebben alleen (horeca)bedrijven toegang. Het besluit, dat tijdelijk geldt vanwege de coronacrisis, maakt onderdeel uit van het noodpakket dat de levensmiddelensector eerder deze week presenteerde aan premier Rutte, bedoeld om de druk bij de reguliere supermarkten te verminderen. Ook bij Makro hebben consumenten toegang.  

Om de pijn nog verder te verzachten heeft Sligro een groot deel van zijn eerder aangekondigde investeringen stopgezet. Alleen grote trajecten, zoals een nieuw softwareproject en de samenwerking met Heineken, gaan nog door. Daarnaast zijn ‘enkele vastgoedobjecten in een vergevorderd stadium van verkoop’. Ook maakt Sligro gebruik van de overheidsondersteuning.