Volledig scherm
Het enorme lichtkunstwerk Immersive declaratrion van Pani zet de hele Markt in een betoverend licht. © Fotopersburo van de Meulenhof bv

Glow 2018 gaat van subtiel naar bruut

REcensieEINDHOVEN – Op de dertiende editie van Glow worden kleinschalige, stille objecten afgewisseld met spectaculaire lichtwerken met veel muziek.

Bijzonder als een lichtkunstwerk het meer van het geluid dan van het beeld moet hebben. Dat is toch echt het geval bij het project ‘De machine uitgevlogen - 3’ van Hugo Vrijdag. In de Smalle Haven hoor je eerst gefluit en gefladder van een vogel. Dat blijkt een boerenzwaluw te zijn en hij heeft het lastig, zit gevangen tussen de gevels, zo lijkt het. Maar hij vindt een uitweg, richting Oude Stadsgracht. Dat verglijdende geluid wordt begeleidt door minimalistische vogels die boven je hoofd een voor een oplichten en zo ook de beweging suggereren. Op de gevel van de Dela kiest de zwaluw uiteindelijk voor de vrijheid. Mooi werk van de Eindhovense kunstenaar die met minimale middelen een buitengewoon krachtig beeld presenteert.

Kerk

Even verderop schopt het Portugese Ocubo Criativo alle vooroordelen onderuit: de Catharinakerk is dit jaar wel degelijk een van de hoogtepunten van Glow. Dat komt omdat het project ‘Confluence’ goed is opgebouwd, eindelijk weer eens de complete gevel en de torens van de kerk worden benut en vooral door de originele schakeling tussen filmische en abstracte beelden. Zo zie je onder meer het roosvenster van de kerk plots veranderen in een bal waarmee vervolgens een danser allerlei bewegingen uitvoert: videomapping 3.0.

Opzij van de kerk, op het Begijnenhof, staan flink wat marktkramen opgesteld waarin een keur aan ouderwetse lampen hangen. Die zijn geleverd en worden te koop aangeboden door kringloopwarenhuis Het Goed. Die zijn er op uitnodiging van ontwerpers Margriet Craens en Lucas Maassen, die samen het ernaast gelegen culturele collectief Wallstreet uitbaten. Deze ‘Light Market’ speelt op een inventieve manier met fenomeen als licht en duurzaamheid.

Volledig scherm
Het werk van de Finse kunstenaar Kari Kola op het Pullmannhotel. © Fotopersburo van de Meulenhof bv

Vol gas

Ietwat teleurstellend is de lichtshow ‘Game on’ van het Eindhovense 250K, te zien in het Philips Stadion. Het is een half uur durend spektakel waarin amper lucht zit, want alle mogelijkheden die het arsenaal aan apparatuur biedt –en dat is véél - worden vrijwel alle dertig minuten vol gas benut. Dat levert een stroom aan bombastische beelden en geluid op. Af en toe wat minder heftig zou helpen het geheel beter tot zijn recht te laten komen.

Meer uitgebalanceerd en daardoor indringender is het nieuwste project van Jaap van den Elzen, die van een onmogelijke ruimte – de kale betonnen vlakte onder de parkeerplaats ’t Eindje aan de Fellenoord – een magische omgeving weet te kneden. Met 144 lampen, lasers en leds en fijne muziek van Augusto Meijer, presenteert Van den Elzen binnen tien minuten een wereld vol licht, schaduw en alles daartussen: knap.

Zo sympathiek als de Chinese lantaarns en objecten van lichtkunstenaar Gu Yeliang op het Viktoriapark, zo aangenaam is ook werk dat de Finse kunstenaar Kari Kola op het Pullmann-hotel heeft geplaatst. Het is een enorme bak indigo-blauw dat hij de lucht in straalt – kilometers in de omgeving zichtbaar, maar verstild en mooi.