Volledig scherm
© ThinkStock

Invoering Bravo-bus kost Brabant twee ton

DEN BOSCH - Het plan om het openbaar vervoer in Brabant voortaan te laten rijden onder de naam 'Bravo' kost de provincie twee ton. Daarvoor krijgt de reiziger 'helderheid, overzicht en duidelijkheid' terug, zegt het provinciebestuur.

Maar Ankie de Hoon, CDA-Statenlid uit Etten-Leur, vindt het voorstel niks: ,,Twee ton voor een stickercampagne voor een toekomstplan dat nog vorm moet krijgen? Zonde van het geld."

Bravo
Vanaf 11 december rijden de stads- en streekbussen rondt onder de naam Bravo, wat een afkorting is van Brabant Vervoert Ons. Het enthousiasme waarmee verkeersgedeputeerde Christophe van der Maat het nieuws bracht wordt niet gedeeld door De Hoon.

De Ettense politica vroeg zich af welk probleem er met de invoering van de naam Bravo wordt opgelost. De reiziger krijgt 'eenheid in informatievoorziening, zowel off- als online', laat Van der Maat weten. Bovendien kan de naam in de toekomst ook worden gebruikt voor bijvoorbeeld leenfietsen en deelauto's. ,,We zien het nieuwe merk als een belangrijke motor voor het zichtbaar verbinden van bestaande en nieuwe mobiliteitsoplossingen", laat het provinciebestuur weten.

Oplossing
De verkeersgedeputeerde moet wel bekennen dat de naam Bravo niet meteen dé oplossing is voor alle problemen waar reizigers mee te maken krijgen: ,,De naamsbekendheid van de vervoerder draagt niet bij aan een geslaagde reis."

De Hoon wilde ook weten wat de ingreep precies kost. Ook daar heeft Van der een antwoord op: ,,Voor de ontwikkeling van het nieuwe merk, het ontwerp van de huisstijl, het bouwen van een website, het opzetten van een beeldbank en het maken van campagnemateriaal is een eenmalig budget van ongeveer 200.000 euro nodig."

Bedrag
De christen-democrate zet vraagtekens bij dat bedrag, maar Van der Maat blijft geestdriftig. Hij voelt zich gesteund door de busbedrijven Arriva en Hermes ('zeer positief over Bravo') en de Brabantse gemeenten: ,,Tot op heden hebben wij geen signalen gehad dat de gemeenten niet enthousiast zijn over Bravo. Ze herkennen de ambities en de toegevoegde waarde van één merk."

Het maakt allemaal weinig indruk op De Hoon. Het oppositionele Statenlid vindt dat Gedeputeerde Staten te veel vooruitloopt op een beleid dat er nog helemaal niet is.

Ze vergelijkt het met de verbouwing van een huis: ,,Daar ga je eerst voor sparen. Pas als je klaar bent, zie je wat er over is voor leuke kaarsjes en kussentjes. Dit is de omgekeerde wereld."

  1. Krijgt operatie-Alfa in Oss
het criminele broeinest eronder?
    PREMIUM
    COLUMN PLAATS DELICT

    Krijgt operatie-Al­fa in Oss het criminele broeinest eronder?

    Als jonge verslaggever bracht ik begin jaren negentig mijn eerste bezoek aan woonwagenkamp Vorstengrafdonk, gelegen aan de snelweg bij Oss-Oost. Het kamp was al in verregaande staat van ontbinding, want het rijk had besloten dat de grote kampen moesten verdwijnen - het waren broeinesten van criminaliteit. In één van de weinige woonwagens die nog resteerden, sprak ik met de stamoudste van een echte 'reizigersfamilie’. Die had geen goed woord over voor de plannen van de overheid: de verantwoordelijke wethouder was een onvervalste nazi en alle andere bestuurders trouwens ook.
  2. De Tilburgse pillenlabs staan vol met losers: wat voor mannen zijn het?
    PREMIUM

    De Tilburgse pillenlabs staan vol met losers: wat voor mannen zijn het?

    TILBURG - Tilburg is het epicentrum van de synthetische drugsproductie in Nederland. In de stad wonen genoeg mannen die het vuile werk willen opknappen. Maar wat voor mannen zijn dat, die met hun kop boven pruttelende en dampende ketels gaan hangen om speed en xtc te maken? Schatrijk worden ze er niet van en er zijn al genoeg ongelukken gebeurd om te weten dat het werk niet van gevaar ontbloot is: wie doet dat? Voor zijn afstudeerscriptie aan de Politieacademie ging de Tilburgse agent Teun op zoek naar het antwoord.