Volledig scherm
winkel open opening © ThinkStock

Minder lege winkels in Brabant, maar aantal is nog altijd hoger dan voor crisis

Winkelpanden in Brabant worden steeds meer gevuld. Hoewel de leegstand de afgelopen twee jaar flink daalde, is deze nog altijd hoger dan in crisisjaar 2008. Van de grote gemeenten heeft Den Bosch de minste leegstand, Eindhoven heeft juist veel onbezette panden.

In totaal telde Nederland vorig jaar 2,4 miljoen vierkante meter aan leegstaande winkelvloer. In ruim twee op de drie gemeente was de leegstand in 2018 groter dan tien jaar eerder in 2009. Van de twintig grootste gemeenten kampten Groningen, Den Haag, Zaanstad, Almere en Eindhoven vorig jaar met de grootste leegstand. In Eindhoven staat 9,7% van het winkeloppervlak leeg. Den Bosch staat van de grote gemeenten onderaan de lijst, met 4,4 %.

In Brabant spant Reusel-De Mierden (26,1%) procentueel de kroon als het gaat om onbezette panden. Boxmeer staat op de tweede plek met 22,1 %, gevolgd door Werkendam (19,1 %).

Op de fles

De afgelopen jaren was er sprake van een heuse kaalslag in de Nederlandse winkelstraat. In 2015 en 2016 gingen (straat)beeldbepalende ketens als V&D, Miss Etam, Schoenenreus, House of Shoes en MS Mode op de fles. Als gevolg daarvan bereikte het leegstandpercentage in 2016 met ruim tien procent het hoogste niveau in jaren. Sindsdien daalt de leegstand weer, met name omdat een deel van de winkelpanden van de eerder genoemde ketens weer weer wordt gebruikt. Zo werd het pand van V&D in Tilburg bezet door Hudson's Bay en werd het pand van V&D in Eindhoven opnieuw bezet door Warehouse of Innovation.

Benieuwd hoe het zit met de leegstand van winkels in jouw gemeente? Kijk dan in de kaart hieronder.

  1. Feestfilmpje met Snollebollekes in de prijzen bij wielergala UCI
    VIDEO

    Feestfilm­pje met Snollebol­le­kes in de prijzen bij wielergala UCI

    GUILIN - Het filmpje werd al ruim anderhalf miljoen keer bekeken door wielerliefhebbers: een massa aan wielerfans springend en dansend op ‘Links Rechts’ van Snollebollekes op de Col du Latauret tijdens de afgelopen Tour de France. En het filmpje is nu ook nog eens in de prijzen gevallen, want de internationale wielerbond UCI eerde de video met de Buzz Video of the Year Award tijdens het wielergala in het Chinese Guilin.