Pierre Bos geeft in Oploo uitleg over project Peel Natuurdorpen waar hij kartrekker van is.
Volledig scherm
PREMIUM
Pierre Bos geeft in Oploo uitleg over project Peel Natuurdorpen waar hij kartrekker van is. © Paul Driessen

Peelpioniers verleiden grondeigenaren voor grootse plannen met woningbouw, natuur en duurzaam boeren

OPLOO - Pioniers zijn het, de mensen achter project Peel Natuurdorpen. In 10 jaar tijd willen ze 10.000 kleine huisjes en 3.500 hectare nieuwe natuur toevoegen aan de Peel. Beoogde bijvangst: bonter landschap, meer duurzame landbouw en minder gedoe met stikstof. Nu nog genoeg grondeigenaren vinden om echt te beginnen. 

  1. Hyperambitieus plan voor vijf a zes nieuwe dorpen in de Peel: ‘Een droom moet je een keer beginnen’
    PREMIUM

    Hyperambi­ti­eus plan voor vijf a zes nieuwe dorpen in de Peel: ‘Een droom moet je een keer beginnen’

    ODILIAPEEL/MILHEEZE - Het is een hyperambitieus plan, maar daarmee niet minder serieus: het stichten van vijf a zes natuurdorpen in de Peel, ter grootte van 500 tot 600 hectare met plek voor drie- a vierduizend inwoners en duurzame landbouw. Zeg maar Venhorst of Odiliapeel 2.0. Het komt uit de koker van Zeelander Jan Ottens. Die realiseerde al eerder mooie, kleinschaligere projecten in de regio.
  2. 
Alleen je kinderen opvoeden: kinderpsychiater geeft tips
    PREMIUM

    Alleen je kinderen opvoeden: kinderpsy­chi­a­ter geeft tips

    Niemand start een gezin met het idee dat het zal uitdraaien op een scheiding. Ook Charlotte (31) had het niet makkelijk om het voltijdse moederschap los te laten. ,,Andere alleenstaande moeders zeiden dat het wel zou wennen, en ze hadden gelijk: ik heb mijn draai gevonden. Mao en Niloh zijn gelukkig, en met de kat erbij vormen wij een team van vier.” Ze legt uit hoe de regeling met haar partner verloopt, en ook kinderpsychiater Peter Adriaenssens geeft advies rond co-ouderschap.
  3. Krachtige mediacampagne toont echte lichamen van pas bevallen vrouwen

    Krachtige mediacam­pag­ne toont echte lichamen van pas bevallen vrouwen

    In de media en online zien we niet vaak realistische beelden van pas bevallen vrouwen, vindt het Australische menstruatieondergoedmerk Modibodi. Daarom lanceert het samen met stockbeeldenbedrijf Getty Images een campagne die het moederschap in al zijn facetten en echte lichamen van pas bevallen vrouwen wil tonen. Het merk nodigt ouders ook uit om op sociale media hun eigen foto’s te plaatsen met de hashtag #PostpartumUnfiltered.