Privacy mag verkeersonderzoek niet in de weg zitten: minister werkt aan wet na Brabants alarm
DEN HAAG - De privacywet moet het analyseren van verkeersongelukken niet langer bemoeilijken. Minister Cora van Nieuwenhuizen schrijft dat aan de Tweede Kamer, naar aanleiding van een publicatie in het Brabants Dagblad. Zij kondigt een wetsvoorstel aan om er iets aan te doen.
Een maand geleden meldde deze krant dat cruciale informatie over verkeersongevallen niet bij de provincie terecht komt, omdat de nieuwe privacywet dat niet toestaat. Om de ongelukken te analyseren, en het verkeer veiliger te kunnen maken, heeft de provincie die informatie wel nodig. ,,We respecteren natuurlijk deze nieuwe wet, maar het maakt ons werk nu wel een stuk moeilijker", zei de provinciaal projectleider verkeersveiligheid. In Brabant steeg het aantal verkeersdoden met een dramatische 53 procent: van 98 naar 150 doden.
Kamervragen
Het artikel gaf de VVD-Kamerleden Remco Dijkstra en Tobias van Gent aanleiding om vragen te stellen aan het kabinet. Minister Cora van Nieuwenhuizen laat in haar antwoorden nu blijken het probleem serieus te nemen. Volgens haar worden, ook onder de nieuwe privacywet, door Rijkswaterstaat nog altijd wel ongevalsgegevens geleverd. ,,Zoals de locatie en omstandigheden van het ongeval, de vervoerswijzen, de letselernst en in welke leeftijdsklasse betrokkenen zich bevinden.” Maar ‘bijzondere persoonsgegevens’ zijn nu nog taboe. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om strafbare feiten, ,, zoals rijden onder invloed", aldus de minister. Om óók deze gegevens te kunnen leveren is een zogeheten ‘wettelijke grondslag’ nodig. De minister kondigt een wetsvoorstel aan waarin dat geregeld wordt. Ze verwacht dat begin volgend jaar aan de Kamer te kunnen voorleggen.
Niet de enige bron
De minister laat verder overigens weten dat ongevallengegevens ‘niet de enige bron van informatie’ zijn die provincies kunnen gebruiken om het verkeer veiliger te maken. Ter illustratie meldt ze dat deze maand ‘geanonimiseerde gegevens over gereden snelheden’ beschikbaar worden gesteld. Ook wordt er bijvoorbeeld ‘diepteonderzoek’ gedaan. Zo werden recent nog de ongevallen met scootmobielen, snorfietsers, oudere fietsers en bermongevallen onder de loep genomen.
In het ziekenhuis praten
Ook de provincie Brabant liet in deze krant al weten op allerlei verschillende manieren kennis te vergaren. Zo liet zij zelf onderzoek doen naar slachtoffers van fietsongelukken door in het ziekenhuis met hen te praten over de toedracht. Ook werden de risico’s op wegen in verschillende gemeenten met verschillende snelheden berekend en worden gemeentebeleid, inwoneraantallen en bezit van type voertuig geïnventariseerd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mijn bevalling
Esmee krijgt kind met mannenstel: ‘Toen mijn vliezen braken, kwamen ze meteen dweilen’
Bevallen: vrouwen doen het al eeuwen en raken er nooit over uitgepraat. Bevallingen zijn prachtig, loodzwaar en veranderen je leven. In deze serie creëren ouders openheid door het eerlijke verhaal van hun bevalling te delen. Deze week: Esmee Ros zette haar kind op de wereld in een meeroudergezin. -
PREMIUM
Het toilet van Joeri Damen (31) is volledig in Efteling-stijl: ‘Uit de wc-rol klinkt de stem van Holle Bolle Gijs’
‘Papier hier’ dat klinkt uit de wc-rol, een toiletborstel in de vorm van een zwaard en zo'n 626 gouden dukaten uit Ezeltje Strek Je boven je hoofd. Het kleine kamertje bezoeken is een ware ervaring in het huis van Joeri Damen (31). De inwoner van Etten-Leur toverde de afgelopen acht jaar zijn toilet om tot een Efteling-walhalla. -
PREMIUM
Verkeersdoden 2018: De schrikbarende stijging die niemand kan verklaren
DEN BOSCH - Verkeersanalisten bij de provincie Brabant missen door de nieuwe privacywet cruciale informatie van verkeersongevallen. Ze weten niet meer wie, niet precies wanneer en niet hoe een ongeluk plaatsvond. Dus zoekt de provincie naar andere manieren om doeltreffende maatregelen te verantwoorden. De eerste resultaten laten echter nog een paar jaar op zich wachten. -
Grafiek
Bijna helft verkeersdoden in Brabant 60-plus, zestien slachtoffers jonger dan 20
Bijna de helft van alle verkeersdoden in Brabant was 60 jaar of ouder. Jongeren vormen de groep die het minst vaak om het leven komt in het verkeer: 10,7 procent van de slachtoffers is jonger dan 20 jaar. -
PREMIUMMet video
Recordaantal vacatures: thuiswerken, tiny house en korte werkweek als lokkertjes
Een recordaantal vacatures staat open, waardoor werkgevers van alles uit de kast halen om personeel te werven. Maar is een scooter of een tiny house wel genoeg?
-
PREMIUM
Halverwege het jaar een stuk minder verkeersdoden op Brabantse wegen
BREDA - Op de Brabantse wegen zijn halverwege dit jaar 46 verkeersdoden gevallen. In vergelijking met dezelfde periode in 2018 zijn dat er vijftien minder. Hoewel het om een flinke daling gaat, waakt de provincie voor optimisme. “Uit deze cijfers kun je eigenlijk niets afleiden.” -
PREMIUMmet video
Warmtepomp wordt kleiner en minder lelijk
Nederland moet massaal aan de warmtepomp. Maar zo klein zijn ze niet, dus waar laat je zo’n ding? En waarom zien die buitenunits eruit als een koelwagen? Een kijkje op de VSK Installatiebeurs. -
PREMIUMVideo
De dag dat Laura (23) in één klap twee vriendinnen verloor
Laura Rijvers (23) verloor in één klap twee vriendinnen bij een auto-ongeluk. Ze krabbelde uit een diep dal en gaat binnenkort met haar verhaal scholen af om jongeren bewust te maken van de risico’s in het verkeer. ,,Ik weet wat mensen voor een verdriet te wachten staat.”