Volledig scherm
© Robin Utrecht

Scootmobiel ligt onder de loep, zelfde remsysteem als de Stint

DEN BOSCH - De scootmobiel ligt onder de loep. Momenteel doen diverse instanties onderzoek naar de veiligheid van het voertuig dat wordt gebruikt door een kwetsbare groep mindervaliden en vooral veel ouderen. Daarbij wordt ook gekeken naar het remsysteem.

Jawel, een soortgelijk remsysteem als waarmee de Stint is uitgerust. Die elektrische bolderkar waarmee afgelopen september op het Osse spoor een afgrijselijk ongeluk gebeurde, vijf kinderen aan boord van wie er vier het leven lieten.

Datzelfde remsysteem wordt door diverse verkeerspsychologen als ‘levensgevaarlijk’ bestempeld. Dit omdat het van de bestuurder een tegennatuurlijke reflex vergt. Om te remmen moet de gashendel aan het stuur worden losgelaten. Maar dat is een lastige techniek, want in een panieksituatie vallen mensen terug op hun onbewuste reflexen en gaan zij het stuur juist vastklemmen in plaats van loslaten. Voor de goede orde: het onderzoek naar de oorzaak van het ongeluk met de Stint loopt nog, niet duidelijk is dus nog welke rol de remtechniek heeft gespeeld, maar dat het een ongelukkig systeem is staat als een paal boven water.

Toeval?

Is het toeval dat juist nu onderzoeken naar de veiligheid van de scootmobiel worden gestart? Want daar is al jaren discussie over en er gebeuren al jaren veel ongelukken mee, ook met dodelijke afloop. De Onderzoeksraad voor Veiligheid is zojuist op eigen initiatief een onafhankelijk onderzoek gestart naar de wijze waarop bijzondere voertuigen zoals de Stint op de openbare weg worden toegelaten. Hierbij gaat het niet om technische maar om veiligheidsaspecten. Woordvoerster Sara Vernooij: ,,Inderdaad is het ongeval in Oss de aanleiding.” Dat de scootmobiel in het onderzoek wordt meegenomen lijkt hoogstwaarschijnlijk, maar Vernooij wil dat niet bevestigen. ,,Het onderzoek duurt een jaar en in tussentijd delen wij geen inhoudelijke informatie.” 

Quote

Aan de hand van ongevallen­re­gi­stra­ties van de politie zoeken we naar patronen in de ongevallen met scootmo­biels

Patrick Rugebregt , woordvoerder SWOV

De SWOV (Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) doet momenteel specifiek onderzoek naar ongevallen met scootmobielen. Woordvoerder Patrick Rugebregt: ,,Waarschijnlijk in december zullen de resultaten besproken worden in de vaste Kamercommissie van verkeer. Aan de hand van de ongevallenregistraties van de diverse politieregio’s wordt nog gezocht naar patronen in al die ongevallen. Daartoe wordt de plaats van het ongeval bekeken, de weersomstandigheden, het soort scootmobiel en hoe de betrokkenen uit het ongeluk zijn gekomen.”

  1. Ook concurrentie vol lof over de architecten  van de Tilburgse LocHal: ‘Mega indrukwekkend’
    PREMIUM

    Ook concurren­tie vol lof over de architec­ten van de Tilburgse LocHal: ‘Mega indrukwek­kend’

    TILBURG - Het kost de Tilburgse architect Jacq de Brouwer geen moeite zijn lof voor de LocHal onder woorden te brengen. Het Brabants Dagblad vroeg hem om zijn oordeel. Aan superlatieven geen gebrek: ,,Dit is mega indrukwekkend. De hal is een overdekt stadsplein, een industriële kathedraal, een icoon in de stad. Met het station en de Polygonale Hal hoor de LocHal tot de Bella Donna’s in de Spoorzone.”
  2. Brabantse wilde meisje bij spoor vandaan praten: ‘Ik kon alleen toekijken hoe agent over haar heen sprong’

    Brabantse wilde meisje bij spoor vandaan praten: ‘Ik kon alleen toekijken hoe agent over haar heen sprong’

    BERGEN OP ZOOM - Een meisje liep vrijdagmiddag op het spoor in Bergen op Zoom. Zij wilde voor een trein springen. Politieagent Raymond Langelaar redde haar voor dat kon gebeuren. Hij vertelde zijn verhaal vrijdag aan deze krant. Eda Yilmaz zag het meisje lopen en zorgde dat de politie er op tijd was om haar te redden. ,,Je bent zo jong meid, alles maar dan ook echt alles heeft een oplossing.”