Volledig scherm
File op de A50. © Eveline van Elk

Verkeersgedeputeerde Van der Maat: ‘Brabant loopt vast als we niet uitkijken’

DEN BOSCH - Een ‘verkeerslobby’ van 25 bedrijven en organisaties eiste deze week onder de noemer Deltaplan 2030 miljardeninvesteringen van het kabinet om te voorkomen dat Nederland dichtslibt. De Brabantse verkeersgedeputeerde Christophe van der Maat omarmt de plannen van die zogeheten Mobiliteitsalliantie én luidt de noodklok nog maar eens. 

,,Als we niet uitkijken met het economisch succes wat we nu hebben, loopt Brabant écht vast. Dit plan geeft de urgentie van de mobiliteitsproblemen nogmaals aan en past helemaal bij onze eigen lobbyboodschap van de afgelopen jaren”, zegt VVD-gedeputeerde Christophe van der Maat in een reactie op Deltaplan 2030.

Aanjager

Quote

Er zijn nog altijd veel meer plannen dat dat er middelen zijn

Christophe van der Maat, Gedeputeerde

Van der Maat ziet het document van de Mobiliteitsalliantie, waar onder meer de ANWB en NS deel van uitmaken, vooral als aanjager voor de eigen plannen die al jaren op de plank van het Provinciehuis liggen. Daar is nu geen geld voor. ,,Er zijn nog altijd veel meer plannen dat dat er middelen zijn. Ik ben blij met wat we afgelopen jaren voor elkaar hebben gekregen, maar dit is niet genoeg. Vooral voor het openbaar vervoer, komen er enorm grote opgaven op ons af. Alleen in Brabant hebben we daar al een paar 100 miljoen euro voor nodig. Die gelden zijn nog niet voor gereserveerd en het deltaplan vraagt daar aandacht voor.”

1,5 miljard

De verkeersgedeputeerde rekent voor dat er de afgelopen jaren voor zo’n 1,5 miljard aan rijksinvesteringen voor infrastructuur naar Brabant is gehaald. Daar blijft het niet bij, als het aan Van der Maat ligt. ,,Zo moet de A50 (Arnhem-Nijmegen tot aan Eindhoven) echt aangepakt worden. Door de aanwezigheid van grote bedrijven als Vanderlande en Jumbo loopt die weg vol. Dat geldt ook voor de A2/N2 rondom Eindhoven.”

Van der Maat wil zich niet mengen in de discussie over het rekeningrijden, een belangrijke pijler van het Deltaplan 2030. ,,Daar moeten ze zich in Den Haag maar over buigen, ik bemoei me er niet mee.” Het kabinet heeft al laten weten vooralsnog niets te voelen voor de radicaal andere autobelasting.