Volledig scherm
De treinen op het HSL-spoor die ook Breda aandoen kampen nog altijd relatief vaak met vertraging en uitval. © ANP

NS juicht: weer meer reizigers, maar HSL blijft brekebeentje

Het gaat goed met de NS. Het aantal reizigers groeide in de eerste zes maanden van 2019 opnieuw fors. Maar de problemen met de hogesnelheidstrein zijn nog altijd niet verholpen. Wederom staan de treinritten tussen Breda en Amsterdam en Breda – Brussel bovenaan de lijstjes met vertraging en uitval.

Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van de spoorvervoerder die vanmiddag bekend zijn gemaakt. Het reizigersaantal nam in de eerste zes maanden toe met 4,6%. Veel reizigers zijn tevreden over het treinvervoer. 88% gaf een 7 of hoger, tegenover 84% een jaar eerder, 60% gaf zelfs een 8 of hoger.

1 op de 4 te laat

Hoe die cijfers op de hogesnelheidslijn liggen is niet duidelijk. Vermoedelijk lager. Zo blijkt uit informatie van spoorbeheerder ProRail dat nog altijd 1 op de 4 HSL-treinen tussen Breda en Schiphol niet op tijd aankomt. 1 op de 10 heeft zelfs een vertraging van meer dan een kwartier. Ook vallen er nog steeds relatief veel treinen op de hogesnelheidslijn uit.

Ook naar het zuiden, over de HSL richting Antwerpen en Brussel zijn de vertragingen op het spoor groter dan in de rest van Nederland. Concrete cijfers over deze ritten zijn echter niet bekend. Desondanks neemt ook het aantal reizigers dat over de HSL van Breda naar Schiphol en Brussel reist nog altijd toe.

Technische problemen

De NS kampt al jaren met technische problemen op de HSL. Oorzaak is het vele wisselen tussen conventioneel en snel spoor waar met andere een andere stroomspanning gewerkt wordt. Bovendien wordt in Belgie met een ander veiligheidssysteem op het spoor gewerkt wat de zaken er ook niet makkelijker op maakt.

Voorlopig zullen de problemen op de HSL nog wel even aanhouden. Maar vanaf 2021, zo is de verwachting, wordt de situatie beter. Dan zal een nieuwe generatie treinen (de zogeheten ICNG-treinen wat staat voor Intercity Nieuwe Generatie) worden ingezet op het snelle spoor. Die treinen, waarvan er vorig jaar 79 door de NS bij de Franse treinenbouwer Alstom zijn besteld en recent werd nog een order van 18 treinen gedaan), worden momenteel in Polen gebouwd.

Volledig scherm
In Polen wordt bij treinenbouwer Alstom de nieuwe trein gebouwd die straks op de HSL wordt ingezet. De NS bestelde er 79 en recent nog eens 18. © Peter Ullenbroeck