Volledig scherm
© Shutterstock

Millennials pessimistisch over eigen leven, economie en maatschappij

Onder millennials heerst pessimisme over het eigen leven en wantrouwen tegenover overheidsinstellingen, traditionele media en de motieven van leiders. Zelf willen ze juist wel een positieve impact op de maatschappij hebben. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van financiële dienstverlener Deloitte.  

Het bedrijf sprak voor het onderzoek met 13.416 millennials uit 42 verschillende landen, waaronder Nederland. De millennials in dit onderzoek zijn mensen die tussen januari 1983 en december 1994 zijn geboren.

Uit de gesprekken blijkt dat millennials pessimistisch zijn over hun eigen leven, de overheid en de motieven van bedrijven. Het vertrouwen in de economie neemt snel af. In 2018 dacht nog 45 procent van de ondervraagden dat de economische omstandigheden in hun land zouden verbeteren in het komende jaar, terwijl slechts 26 procent van de respondenten in 2019 dat geloofde.

Uit de gesprekken blijkt niet alleen dat hun wereldbeeld vaak pessimistisch is, maar bijvoorbeeld ook dat zogenoemde ‘traditionele doelen’ niet zo belangrijk voor hen zijn. Zo geeft slechts 39 procent van de ondervraagden aan kinderen te willen en is een huis kopen voor maar 49 procent van de respondenten een ambitie.

Minder traditionele doelen als de wereld rondreizen (57 procent) en een positieve impact op de maatschappij uitoefenen (46 procent) zijn meer populair. Geld blijkt nog steeds aantrekkelijk, want 52 procent van de respondenten wil een hoog salaris krijgen en welvarend zijn. Over hun eigen ambities zijn millennials positief, want de meeste van hen denken dat hun doelen haalbaar zijn.

Zorgen en inzet

De grootste zorg van millennials is de klimaatverandering: 29 procent van hen maakt zich hier persoonlijk zorgen om. Ook inkomensongelijkheid (22 procent) en terrorisme (19 procent) geven millennials kopzorgen.

Millennials proberen zelf een positieve invloed te hebben door zich bijvoorbeeld in te zetten voor de maatschappij of producten te kopen van bedrijven die dezelfde normen en waarden hebben als zijzelf.

  1. Niet gewekte vrouw nacht opgesloten in ijskoud en aardedonker vliegtuig

    Niet gewekte vrouw nacht opgesloten in ijskoud en aardedon­ker vliegtuig

    Een jonge vrouw heeft een nacht opgesloten gezeten in een verlaten vliegtuig op de Canadese luchthaven Toronto Pearson International Airport. Tiffani Adams was in slaap gevallen tijdens een korte vlucht van Québec naar Toronto, maar na de landing zag het personeel aan boord haar over het hoofd. Vervolgens werd het toestel van luchtvaartmaatschappij Air Canada op slot gedraaid, waarna het vliegtuig veranderde in een ijskoude, donkere plek waaruit het lastig ontsnappen bleek.