Volledig scherm
De reclame toont hoe een man een vrouw slaat, terwijl hij ‘Fake Bicky, fwa!’ roept. © Facebook Bicky Burger

Ophef over nieuwe reclame Bicky Burger waarin man een vrouw slaat

Er is ophef ontstaan over een nieuwe reclamecampagne van het Belgische hamburgermerk Bicky Burger. Die toont hoe een man een vrouw slaat, terwijl hij ‘Fake Bicky, fwa!’ roept. Op sociale media wordt met onbegrip gereageerd. ‘Proficiat, mopjes over huiselijk geweld zijn echt wat we nodig hebben’, klinkt het. En ook: ‘Wat een degoutante, platvloerse, goedkope campagne.’

Met de campagne wil het bedrijf achter de bekende hamburger, die in de meeste Belgische en enkele Nederlandse snackbars wordt verkocht, duidelijk maken dat een échte Bicky Burger in een groen doosje zit. En niet in een wit doosje, zoals op de tekening van de reclame. ‘Welke frituur verdient ook een bickslap?!’, is het commentaar dat erbij werd gezet.

Dat valt duidelijk niet in goede aarde. Op sociale media wordt met afkeuring gereageerd op de campagne, die volgens velen huiselijk geweld verheerlijkt. ‘Gerapporteerd voor geweld’, klinkt het in de commentaren. ‘Een reclame om van te kotsen. Wat een lege doos is jullie marketingdepartement. #geenbickymeervoormij.’ En: ‘De enige die hier moet worden geslapt, is degene die vond dat dit een goed idee was om te posten. Zijn jullie speciale sauzen jullie naar het hoofd gestegen?’

Doosjes niet leverbaar

De campagne is dubbel pijnlijk, aangezien er ook problemen lijken te zijn met de levering van de groene doosjes. ‘Als de doosjes voorradig zijn bij jullie, tenminste! Ik heb weken zonder gezeten door jullie fout. En dan nu deze reclame. Niet echt tactvol’‚ aldus een eigenaar van een snackbar.

Bicky Burger heeft inmiddels gereageerd op de ophef via Facebook. ‘Wij willen absoluut vrouwengeweld niet promoten en wij keuren dit ten strengste af. Dit is echt not done! Dit was ook niet de insteek van de post. Echter is de insteek van de post dat Fake Bicky’s verkopen ook not done is.’ Het bedrijf erkent ook dat de doosjes even niet leverbaar waren.

Niet de eerste keer

Het is niet de eerste keer dat Bicky Burger van zich laat horen met een controversiële campagne. Afgelopen maart deelde het hamburgermerk al eens een video op Facebook waarin een vrouw werd opgevoerd die plastische chirurgie onderging. De ondertitel was toen: ‘Maar nooit voor een goed stuk vlees.’ Ook dat lokte flink wat verontwaardiging uit.

  1. Pathologische lacher schatert net als de Joker: ‘Ik gierde het uit toen mijn moeder stierf’
    video

    Pathologi­sche lacher schatert net als de Joker: ‘Ik gierde het uit toen mijn moeder stierf’

    Sinds de première van de hitfilm ‘Joker', met in de hoofdrol een satanisch lachende Joaquin Phoenix, staat de Amerikaanse Scott Lotan (47) volop in de belangstelling. De man uit Virginia Beach heeft namelijk een angstaanjagende, bulderende lach die exact lijkt op die van de hoofdpersoon in de kaskraker. Niet omdat hij is dolgedraaid, maar vanwege een afwijking die ‘emotionele incontinentie’ wordt genoemd. ,,Ik kan er niks aan doen en ben een pathologische lacher.”