Volledig scherm
Volkswagen ID.3. © Volkswagen AG

Volkswagen bedolven onder aanvragen voor nieuwe elektrische auto

Volkswagen heeft een dag na de onthulling van zijn nieuwe, relatief goedkope elektrische Volkswagen ID.3 al meer dan 10.000 aanbetalingen van 1000 euro binnen van klanten. De voorinschrijving voor de auto waarmee Volkswagen zich in het elektrische tijdperk wil storten loopt daarmee voor op schema, maar kan nog niet tippen aan de animo voor de meest vergelijkbare Tesla.

De site van Volkswagen piepte en kraakte volgens de Duitse autogigant, die het dieselschandaal achter zich probeert te laten vanwege alle interesse van potentiële kopers. De aanmeldingen overtroffen de verwachtingen ruimschoots, al is niet duidelijk op hoeveel Volkswagen rekende.

Met de ID.3 gaat Volkswagen rechtstreeks de strijd aan met de Model 3 van Tesla. Het bereik van de goedkoopste versie van beide auto’s is min of meer vergelijkbaar en de Volkswagen is met 30.000 euro zelfs wat scherper geprijsd. De Duitsers zetten de ID.3 neer als opvolger van iconische auto’s als de Kever en Golf. De eerste levering van de e-auto staat voor medio 2020 op de planning.

De eerste als volledig elektrische auto ontwikkelde Volkswagen wordt geleverd met zes jaar lang gratis onderhoud en APK. Hij komt in verschillende versies op de markt, met een bereik van 330 tot 550 kilometer. In Duitsland zullen de prijzen net onder de € 30.000 beginnen, maar over de Nederlandse vanaf-prijs is nog niets bekendgemaakt.

  1. Het Game of Thrones-effect: hordes toeristen door films, series en videoclips

    Het Game of Thro­nes-ef­fect: hordes toeristen door films, series en videoclips

    Het Kroatische stadje Dubrovnik wordt ook wel ‘de Parel van de Adriatische zee’ genoemd, vanwege de historische binnenstad met smalle straatjes en middeleeuwse pleinen en kerken. Die schoonheid ontging ook de producenten van HBO niet: ze besloten er een deel van Game of Thrones op te nemen. Vanavond is de allerlaatste aflevering van de hitserie te zien. ,,Meestal zorgt dat voor een extra toerisme-impuls’’, weet Stijn Reijnders, hoogleraar Cultureel Erfgoed aan de Erasmus Universiteit.