Volledig scherm
De basis voor de Urban Game Pattern Interactieve muurschildering is gelegd © Chris Korsten

'Clubevent' Pleisterplaats versterkt De Tramkade in Den Bosch als culturele hotspot

DEN BOSCH - De Tramkade in Den Bosch begint langzamerhand een gewaardeerde culturele hotspot te worden. Zeker na zaterdag, als ook het 'clubevent' Pleisterplaats, een onderdeel van Werkwarenhuis, is gelanceerd.

De spanning nam toe met de minuut. Nadat DJ Jaro Heijster, student aan de Rockacademie in Tilburg, de ruimte had gevuld met opwindende psychedelisch klinkende geluiden met een underground accent, daalden 3 danseressen vanaf een hoger gelegen segment behoedzaam af naar de verwachtingsvolle menigte.

Het trio, bestaande uit Anke Hofstra, Marleen Manders en Lili Kok, was gehuld in een niet alledaagse outfit. Het gasmasker dat ze alle drie ophadden, vormde een enorm contrast met de witte pluim op hun kruin en het zwierige feestjurkje dat ze droegen.

"De moraal van dit verhaal: je voelt dat de wereld compleet instort, toch ga je gewoon door met feesten. Een soort 'punkrockidee' waarin een krachtige boodschap zit verweven", lichtte regisseur Marc van Loon na afloop toe.

Eerder op de avond zorgde de Duitse kunstenaar Michael Haas, die de samenwerking is aangegaan met het Rezone-duo Tessa Peters en Rolf van Boxmeer, buiten voor de nodige sensatie door al 'printend' de basis te leggen van de Urban Game Pattern interactieve muurschildering.

Het is de bedoeling dat de game, waarbij zoveel mogelijk evil characters kapot geschoten dienen te worden, over een aantal weken met behulp van een joystick door de bezoekers kan worden gespeeld. "In eerste instantie is dit clubevent maandelijks terugkerend, maar we hopen er op termijn een wekelijkse playground voor en door creatieve geesten van te maken", aldus Petra Janssen, een van de initiatiefnemers.

Volledig scherm
Rolf van Boxmeer en Tessa Peters van Rezone © Chris Korsten
Volledig scherm
Dansen met gasmaskers: een 'punkrockidee' waarin een krachtige boodschap zit verweven © Chris Korsten
Volledig scherm
De interactie met het publiek kwam tegen het einde van de dansvoorstelling duidelijk naar voren © Chris Korsten