Volledig scherm
Spoorzone Den Bosch met Tramkade en Verkadefabriek © Sandra Peerenboom

Kans op slim laden en lossen in Bossche Spoorzone

DEN BOSCH - De gemeente Den Bosch bespreekt volgende maand met T-Mobile de mogelijkheden voor een slim laden- en lossen-experiment. Het gaat om een vervolg in de Bossche Spoorzone van een parkeerproef die binnenkort start op het parkeerterrein van de Gruyter Fabriek.

De Spoorzone bestaat uit het Paleiskwartier en de directe stationsomgeving. Maar het gebied dat beïnvloedt wordt door de nabijheid van het station is veel groter dan dat. De Spoorzone strekt zich uit van het Jeroen Bosch Ziekenhuis-transferium en Essent aan de zuidzijde tot en met De Gruyter Fabriek en de Tramkade, inclusief de overkant van de Dieze aan de noordkant. 

,,In de Spoorzone zal de bereikbaarheid verder onder druk komen te staan. Dit geldt voor de auto, inclusief parkeren, de fiets, de voetganger en de bus'', aldus het college onlangs in een raadsinformatiebrief waarin zij duurzaamheid en innovatie benadrukt.

Waarschuwen 

Het Brabants Dagblad meldde deze week dat provider T-Mobile, technologiebedrijf Nedap en bouwbedrijf Dura Vermeer binnenkort bij de Gruyter Fabriek beginnen met een test. 

Volgens een woordvoerder van de gemeente bespreekt de gemeente midden januari met T-Mobile de mogelijkheden voor het project Slimme Buitenruimte Spoorzone. De gemeente wil nagaan of het systeem uitkomst kan bieden voor laad- en loslocaties in dat gebied. De app kan waarschuwen of een laad- losplek bezet is en verwijzen naar alternatieven.

In samenwerking met indebuurt Den Bosch

Den Bosch e.o.