Volledig scherm
Het herstelwerk aan de oevers van het Máximakanaal is in volle gang. © Domien van der Meijden

Nieuwe oever voor nog piepjong Máximakanaal is in de maak tussen Den Dungen en sluis Hintham

DEN DUNGEN - Er is een begin gemaakt met het herstellen van de oevers van het Máximakanaal. Tussen Den Dungen en sluis Hintham worden flinke pakketten stortstenen op de oevers aangebracht. Rijkswaterstaat en WillemsUnie delen de herstelkosten.

Aannemer WillemsUnie is over de hele lengte van het kanaal tussen Empel en de zwaaikom bij Den Dungen de oevers aan het versterken met een extra laag zwaardere stortstenen. Dat gebeurt aan twee kanten van het kanaal, dus over twee keer 9,5 kilometer lengte. De huidige oeverstenen zijn te licht en bleken niet bestand tegen het geweld van de scheepsschroeven van de grotere schepen die er varen. De kosten worden geschat op een slordige 1,8 miljoen euro.

Snelheidsbeperking

Om grotere schade aan de oevers te voorkomen, werd door Rijkswaterstaat eerder dit jaar al een maximumsnelheid ingevoerd voor schepen. Volgeladen mogen de schepen zes kilometer per uur varen, leeg nog negen kilometer. Grote problemen hebben de schippers daar niet mee, maar van harte gaat dat niet omdat ze er tijd door verliezen en dus geld, zo blijkt uit gesprekken met schippers die regelmatig door het Máximakanaal varen.

BD gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement