Volledig scherm
Elham Said van Taxi Maaspoort bij het Centraal Station in Den Bosch. Op de voorruit is het kwaliteitskeurmerk geplakt. © Marc Bolsius

Taxikeurmerk in Den Bosch komt jaarlijks 20.000 euro te kort

DEN BOSCH - Handhaven en ontwikkelen van het Bossche Taxi Keurmerk pakt duurder uit dan de gemeente verwachtte. De taxibranche zou zelf het keurmerk financieel moeten kunnen bedruipen. Maar volgens de gemeente en de stichting Bosch Taxi Keurmerk lukt dat niet. Het college van B en W is van plan om een 'substantiële financiële bijdrage' te leveren aan de Stichting Bossche Kwaliteitstaxi (SBK)

Volgens Jan de Zaaijer, voorzitter van de SBK (samenwerking tussen de taxi-branche, gemeente en 'hospitality branche'), is 20.000 euro nodig. ,,Het is geen wereldbedrag. Maar we hebben het de komende tijd jaarlijks structureel nodig. Anders wordt het heel moeilijk om het keurmerk overeind te houden. Zo'n 200 deelnemende taxichauffeurs betalen maandelijks twintig euro. Verder zijn er geen inkomsten.''

Onderschat 

Volgens De Zaaijer heeft de stichting de kosten onderschat. Hij doelt daarmee onder meer op het betalen van mysterie guests die taxichauffeurs controleren op hun gedrag waarna zij kunnen worden aangepakt . ,,We hebben links en rechts al bezuinigd. Maar meer zit er niet in.''

De gemeente tastte al eerder extra in de buidel om de kwaliteit te verbeteren van het taxivervoer dat wordt aangeboden op straat (dus niet telefonisch wordt besteld). Want nadat de gemeente vorig jaar 50.000 euro beschikbaar had gesteld voor de 'opstartkosten', was de gemeente op verzoek van de stichting bereid 19.000 euro extra te betalen.

Volgens de gemeente waren de extra kosten destijds 'onvermijdelijk'.

BD gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Den Bosch

Den Bosch e.o.