Volledig scherm
Anna Meredith: Niet in een hokje te stoppen. Foto Gem Harris © Gem Harris

De muziek van Anna Meredith is tegendraads en raar

November MusicDEN BOSCH - De klassiek geschoolde veelzijdige Schotse componiste Anna Meredith is een van de toppers op het festival November Music. Ze laat zich niet in een hoekje stoppen en rockt er ook stevig op los. 

Sawbones opent  het album FIBS van Anna Meredith. Het klinkt als een progrockband die op hol is geslagen en met een uiterst radicale mix van symfo, electro en metal de luisteraar meeneemt op een kermisachtige trip langs verschillende genres. Het nummer verandert voortdurend van ritme en zit boordevol noten.

Sawbones staat voor de avontuurlijke, genre overschrijdende muziek van de 41-jarige klassiek geschoolde Schotse componiste. Ze componeert voor klassieke orkesten, schrijft muziek voor films en tv-series. In 2016 bracht ze met Varmints haar eerste album uit met haar eigen band, en trok daarmee meteen de aandacht van een ook naar rock luisterend publiek. Juichende recensies volgden, Varmints werd het beste Schotse pop­album van 2016. Nu ligt er met FIBS (te vertalen als: leugentje om bestwil) een tweede album vol tegendraadse, rare muziek, ergens op het braakliggende veld tussen rock en klassiek. Opgenomen met haar eigen band die opereert in een onorthodoxe bezetting van tuba, cello, drums, gitaar en synths. Van een indierock-achtige gitaarsong als Limpet, tot droompop-achtige, kalme techno van Inhale Exhale: Bij Anna Meredith kan alles.

U componeert voor klassiek en film en speelt als klarinettist en percussionist muziek met uw eigen groep. Muziek die barstensvol ideeën zit. Waar komen die vandaan?

,,Oef...Voorop moet ik stellen dat ik niet naar muziek luister als ik componeer. Het helpt niet als ik met andere muziek in mijn hoofd zit. Als klarinettist speelde ik in orkesten, maar ik hield ook van clubmuziek en grunge. Ik luisterde én naar klassiek én naar pop en rock en dacht nooit na over het probleem dat rock en klassiek door luisteraars heel verschillend beleefd worden. Ik ben klassiek geschoold en heb twintig jaar gecomponeerd en stukken geschreven voor een groot orkest. Dat doe ik nog steeds en dat blijf ik doen. Ik zie de albums met de band als een verbreding. Als je componeert voor een orkest is er een dirigent, zijn er musici en ben je nauwelijks meer betrokken bij de uitvoering. Soms wordt zo’n stuk ook maar één keer uitgevoerd en worden er geen opnames gemaakt. Ik wilde meer controle. Voordat ik een band had, maakte ik elektronica in mijn eentje op mijn slaapkamer. Ik wilde iets dat helemaal van mij was. Het heeft er ook mee te maken dat ik het leuk vind om op een podium te staan. Het is leuk om elke avond de nummers te spelen met de band, mee te maken hoe ze groeien en veranderen. Dat gevoel miste ik als componiste”

Heeft u alle composities van FIBS uitgeschreven voor uw muzikanten?

,,Ja, het is mijn manier van werken. Ik schrijf alles uit. Ik besteed meer tijd aan het noteren dan aan het produceren van de muziek. Met deze band werk ik al jaren, de bandleden zijn allemaal klassiek geschoold. Ik weet wat ze kunnen. Ze zijn komen kijken naar de muziekscores en we hebben er over gediscussieerd. Uiteindelijk was het een mix, sommigen hebben de muziek uit het hoofd ingespeeld, anderen speelden vanaf de partituur.”

In hoeverre is het album verschillend van voorganger Varmints?

,,Het zijn dezelfde elementen, maar ik heb mezelf uitgedaagd. Ik wilde een betere productie en ook betere teksten. Ik denk steeds vooruit, wat kan beter. Ik denk dat vooral de teksten een stuk interessanter zijn. Inhale Exhale gaat er over het idee dat sommige mensen denken dat ze een geweldige tijd hebben, terwijl ik daar mijn twijfels bij zet omdat het soms meer een vlucht is voor hun problemen. Killjoy gaat erover hoe je jezelf steeds in de weg zit om van dingen te kunnen genieten. Ik heb erg mijn best gedaan om het album ook positiever en optimistischer te laten klinken dan het vorige. Hoe ik dat voor elkaar heb gekregen is me een raadsel, want er heerst een sfeer van depressie in de UK en ook bij mij. Creatieve mensen in het land zijn in verwarring over hun land en over hoe het verder moet. We zijn het zat om het nog over de Brexit te hebben. Daarom wilde ik een album dat vrolijk klonk en positivisme uitstraalde.”

U speelt op November Music, een festival voor nieuwe muziek. Maar met uw band kunt u op allerlei verschillende festivals spelen.

,,We spelen ook op uiteenlopende festivals. We hebben op een klassiek festival gespeeld, maar daar vonden ze ons achteraf te luid. Vaak zetten ze ons neer in een kerk, maar we komen ook tot ons recht in een popzaal. We hebben een heel gevarieerd publiek. Je merkt het wanneer je luisteraars hebt die helemaal met je mee willen gaan. Dat is fijn om mee te maken.”

U doet muzikale projecten die heel veel van elkaar verschillen. Hoe houdt u dat allemaal gescheiden?

,,Ik ben niet goed in multi-tasking. Ik focus me steeds. Voor FIBS heb ik een jaar vrijgemaakt om de songs te maken en op te nemen. Voor volgend jaar heb ik een paar opdrachten voor de muziek bij filmseries. Daarnaast wil ik toeren met de band en spelen op de festivals. Daar kijk ik naar uit. Afgelopen jaren heb ik steeds nieuwe dingen gemaakt. Met de band kan ik steeds dezelfde nummers spelen.’’

Anna Meredith, in programma­onderdeel Moodz, donderdag 7 november, Willem Twee Poppodium, 20-23 uur.

Vingerknippen, buiktrommelen en handklappen

Anna Meredith is geboren in Londen maar groeide op in Schotland. Ze werd bekend in Engeland door de muziekstukken die ze componeerde voor het BBC-programma Last Night of the Proms in 2008. Een jaar later schreef ze de opera Tarantula in Petrol Blue. In 2012 volgde HandsFree voor Het National Youth Orchestra, een compositie waar geen instrument aan te pas komt. Het bestaat uit vingerknippen, buiktrommelen en handgeklap. In 2012 bracht ze haar eerste elektronische muziek uit op het label Moshi Moshi. Daar verscheen in 2016 ook haar eerste album Varmints (2016). Ze componeerde de muziek voor de film Eighth Grade en de serie Living With Yourself. Op November Music speelt ze muziek van Varmints en FIBS met haar band: Sam Wilson: drums, zang; Jack Ross: gitaar, zang; Tom Kelly, tuba, zang en Maddie Cutter: cello en zang. 

In samenwerking met indebuurt Den Bosch