Opperste concentratie in de verkeersleidingspost van ProRail in Eindhoven.
Volledig scherm
Opperste concentratie in de verkeersleidingspost van ProRail in Eindhoven. © Van Assendelft Fotografie

Elke tien minuten een trein: Soms stressen in verkeerscentrum, maar het lijkt uiteindelijk mee te vallen

EINDHOVEN - In Den Bosch jubelen reizigers om de extra treinen. In Boxtel en Vught balen ze juist van spoorbomen die nu wel erg lang dicht zijn. Maar in Eindhoven voelen ze pas écht wat de tienminutentrein betekent. ,,Het is soms wel even stressen."

Het was afgelopen woensdag de vierde keer op rij dat de tienminutentrein werd getest, de intercity die sinds begin deze maand langs Boxtel, Vught, Den Bosch en Zaltbommel naar Amsterdam rijdt. De trein rijdt een route langs stations waar nu nog veel wordt geklaagd over te drukke treinen en moet bijdragen aan een betere spreiding van de reizigers.

Hectisch

In de verkeersleidingspost van ProRail in Eindhoven, een van de dertien posten in Nederland, weten ze daar alles van. Op tientallen monitoren wordt praktisch al het treinverkeer in Brabant hier in goede banen geleid. Voor de testdagen ligt een speciaal draaiboek klaar, een eerste hulp bij verstoringen met allerlei mogelijke scenario's en oplossingen.

,,Maar met 1,5 keer zoveel treinen op het spoor heb je een stuk minder tijd en ruimte om alles op te vangen. Bij een verstoring is het dus soms wel even stressen", vertelt treindienstleider Frank Haasen.

Lees ook: Tienminutentrein tussen Amsterdam en Eindhoven maakt debuut 

Leermoment

Jos Canna, manager van de Eindhovense verkeersleidingspost, blikt positief terug op de eerste testdagen. ,,Zaken waar we ons vooraf erg druk om maakten, zijn ons erg meegevallen. We vreesden bijvoorbeeld voor overwegstoringen, met als gevolg dat mensen tussen de spoorbomen door zouden duiken. Uit voorzorg hadden we daarom verkeersregelaars bij de overwegen gezet. Maar inmiddels hebben we het aantal regelaars al flink kunnen afbouwen."  

Een kleine kanttekening: de dagen van bladeren en sneeuw op het spoor staan ons nog te wachten. Wat dan? ,,Tsja, ook dan heb je minder speelruimte. Alertheid is dan nóg belangrijker. We zitten er met z'n allen dik bovenop. Wat we dan met elkaar kunnen bereiken, is supergaaf." 

Er wordt nog tien woensdagen getest; medio december gaat de nieuwe dienstregeling in, dan moet de tienminutentrein iedere dag gaan rijden. 

In samenwerking met indebuurt Den Bosch