Volledig scherm
Forever: een hysterische dodendans. Foto Nelly Rodriguez © Nelly Rodriguez

Hysterische dodendans zonder einde

Boulevard recensieDEN BOSCH - Serieus doorbomen over de dood. Theatermakers doen niets liever. Dat moet anders kunnen dacht de Zwitserse choreografe Tabea Martin. Voor haar dansperformance ‘Forever’ put ze inspiratie uit de bevrijdende fantasiewereld van kinderen. Hun ideeën over sterfelijkheid hebben iets grotesks en onvoorspelbaars. 

De setting belooft nog veel. Een steriel hagelwit danslandschap van ballonnen, opgezette dieren en trektouwtjes maakt nieuwsgierig. Containers vol nepbloed en -tranen doen vervolgens het ergste vrezen. De chaos barst snel los. Vijf werkelijk onvermoeibare dansers gaan een uurtje lang op de knieën in een hysterisch kliederballet waar geen eind aan komt. 

De ene na de andere sterfscène wordt onder manisch gekakel nagespeeld. Bloed en traanvocht vloeien rijkelijk, lichamen buitelen over de vloer, maar met dans heeft het allemaal weinig te maken. De besmeurde performers zelf hebben de grootste lol, terwijl het publiek met krampachtige lachstuipen de moed erin houdt. Pas tegen het einde wordt de toon veelzeggender. Onder de gedragen pianoklanken van Beethovens ‘Arietta’ omarmen de uitgeraasde dansers in een verstild moment hun vergankelijkheid, een machteloos slagveld achterlatend.

‘Forever’ is vrijdag nog te zien om 15.00 en 19.15 uur (Triniteitstraat 19)

In samenwerking met indebuurt Den Bosch