Volledig scherm
PREMIUM
Jan Sluijters, Bal Tabarin, 1907, c/o Pictoright Amsterdam 2018. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam © 1907, c/o Pictoright Amsterdam 2018. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam

Jonge Sluijters ging helemaal los in Parijs

DEN BOSCH - Jan Sluijters liep ruim een eeuw geleden ver voor op zijn Nederlandse schildercollega’s. Hij experimenteerde onstuimig met de nieuwe stromingen in de schilderkunst die elkaar toen in hoog tempo opvolgden. Een experimenteerdrift die hem in het benauwde en conservatieve Nederland niet in dank werd afgenomen. Schilderijen van dansende vrouwen die wulps hun benen hoog gooiden, brr.

Maar in de jaren twintig en dertig rees zijn ster en werd hij een veel gevraagde en vooral goed verdienende kunstenaar. Zijn avant-gardistische positie raakte hij kwijt. Sluijters werd de wat sneue schilder van rijke burgers die met zijn goed geschilderde, maar zouteloze schilderijen van bloemen, interieurs en families nauwelijks meer serieus genomen werd.

In samenwerking met indebuurt Den Bosch