Koningsweg zou autoluw worden, maar bewoners zien straks honderden bussen meer voorbij rijden
Do 1 nov. Een mooie, autoluwe straat, waarvan de net aangelegde ovonde slechts het begin was. Dat hoopten bewoners aan de Koningsweg, maar zelf zien ze nu het tegenovergestelde gebeuren. Er komen straks juist honderden bussen bij. En dus zijn bewoners daar boos. ,,We moeten een autoluwe straat veilig stellen.”
Delen per e-mail
Door Bart Gotink
,,Er is gekozen voor de meest gemakkelijke oplossing, maar dat is geen slimme”, zo verwoordt Nico van den Heuvel van de bewonersvereniging ‘t Zand-Zuid het ongenoegen in de wijk. Want waar de bewoners dachten dat het autoverkeer voor hun deur zou worden teruggedrongen, zien ze zichzelf plots geconfronteerd met honderden busbewegingen per dag erbij. Dat maken ze zelf althans op uit de nieuwe dienstregeling van Arriva, die in december ingaat. En dat kan de Koningsweg niet aan, vinden ze daar. Dat de bewonersvereniging ‘zelfs niet even is geïnformeerd over dit ingrijpende voornemen’ zet daarbij nog meer kwaad bloed.
Een groene middenberm en veel ruimte voor fietser en voetganger, met slechts een smalle strook voor de automobilist. Zo zagen de toekomstimpressies voor de nieuwe Koningsweg er juist uit, ooit getekend in een document over de binnenring. Die hele ring, die onder meer ook de Zuid-Willemsvaart en de Hekellaan omvat, zal worden uitgerust met klinkers, bomen en rijbanen voor 30 kilometer per uur, zo is althans de gedachte. Het college wil daar graag haast mee maken, zo gaven ze aan in het bestuursakkoord.
Tekst gaat verder onder impressie
692 bussen per dag
Maar terwijl gesproken wordt over de exacte inrichting van de Koningsweg, wordt tegelijkertijd ook besloten auto's te weren van de Onderwijsboulevard. Ook daar ziet het college graag een groene en autovrije campus voor de deur van de onderwijsinstellingen, waar geen ruimte meer is voor doorgaand verkeer. En al de bussen die de straat voorheen aandeden, stuurt Arriva per december over de Koningsweg. ,,Dat leidt tot meer dan een verdubbeling in het busverkeer", geeft de bewonersvereniging aan in een brief aan het college van B en W en vervoerder Arriva. ,,Dat zijn bijna 800 bussen per dag over een boulevard die de kwaliteit moet krijgen van een woon- en verblijfsgebied.”
De gemeente en Arriva erkennen dat bussen die nu nog over de Onderwijsboulevard gaan, straks over de Koningsweg rijden. Om een indicatie te geven, dat zijn op een woensdagmiddag tussen 13.30 uur en 14.30 uur 16 bussen de ene kant op, en 17 de andere kant op (zie graphic). Bij Arriva rekenen ze daarbij wel met een iets lager totaal aantal busbewegingen dan de buurt (194 bussen per dag per richting erbij, waarmee het totaal op 692 bussen per dag komt.) De gemeente zegt dat de binnenstadsring juist bedoeld is voor openbaar vervoer, en de weg er ook op ingericht wordt. Daarnaast is het de bedoeling dat in 2019 het aandeel elektrische bussen voor de stadsdiensten op zestig procent ligt. De provincie heeft al aangegeven bij de nieuwe concessie – na 2024 –te streven naar enkel emissievrije bussen.
Tekst gaat verder onder impressie
Busstation aan Magistratenlaan
De bewoners van het wijkje vrezen echter geluid en trillingen, helemaal als er straks klinkers komen te liggen. Die zijn er jaren geleden juist uitgehaald vanwege de geluidsoverlast. Ook zou de luchtkwaliteit nu al slecht zijn, mede doordat nog maar weinig bussen elektrisch zijn. Maar het belangrijkste is misschien wel die nieuwe ovonde. ,,Bussen die de Ovonde rondrijden blokkeren auto’s en andere bussen. Dat veroorzaakt filevorming in beide richtingen. Met nog meer busbewegingen zal het verkeer geheel vastlopen", zo vreest de bewonersvereniging.
,,Wij begrijpen dat inwoners van de Koningsweg hier zorgen over hebben, zo reageert de woordvoerder van de gemeente. ,,Wethouder Ufuk Kâhya heeft hen naar aanleiding van hun brief uitgenodigd voor een gesprek.” De gemeente wil verder niet inhoudelijk ingaan op de bezwaren, totdat er met de bewoners gesproken is. Dat zal volgende week zijn.
Van den Heuvel heeft zelf nog wel een alternatief via de Magistratenlaan. Daarvoor zal een bushalte aangelegd moeten worden aan de Oostzijde van het station. ,,Dat daarvoor fysieke aanpassingen nodig zijn, is helder, maar niet onmogelijk. Bij de ontwikkeling van de spoorzone is al een bushalte voorgesteld om het huidige busstation te ontlasten. Verder is er dan een directe aansluiting op de passerelle.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
De bus stopt volgend jaar niet meer op de Onderwijsboulevard nu dat een groene campus moet worden
Ma 10 sep. De Onderwijsboulevard wordt komende jaren ingericht als groene onderwijscampus. Gevolg is dat de bussen straks niet meer over de Onderwijsboulevard rijden. Dat meldt B en W in een voorstel aan de raad. -
PREMIUM
VIER VRAGEN Nog maar met 30 langs het centrum van Den Bosch: de binnenstadsring komt er aan
Vr 13 apr. De Oranjeboulevard wordt definitief ingericht als gebied waar 30 kilometer per uur gereden mag worden. En ook op de Zuid-Willemsvaart moet de snelheid naar beneden, nu zelfs de staatssecretaris daarop aandringt. Op grote delen van de binnenstadsring wordt komende jaren dus langzamer gereden. -
30 of 50 rijden op de Oranjeboulevard? Bewoners willen 30: 'Het scheelt automobilist maar 1,2 minuut'
Wo 7 feb. Hoe hard mag de automobilist straks het gaspedaal intrappen als hij via bijvoorbeeld de Koningsweg de stad inkomt? Bewoners langs die weg zijn nogal verbolgen, nu plots 50 kilometer per uur weer het meest reëel is geworden in plaats van 30. -
Anno 2021 is er gewoon een speurtocht naar coronavirussen bij Oosterplas in Den Bosch
DEN BOSCH - Je moet iets in coronatijd en dus maakte een stel buurtkinderen een speurtocht rondom de Oosterplas in Den Bosch. De ‘hamvraag’: hoeveel coronavirussen kan je er vinden? -
PREMIUM
Blijven deze bomen langs het spoor in Den Bosch nou wel of niet staan? Er komt wéér een nieuw onderzoek
DEN BOSCH - De toekomst van de hoge platanen langs de Boschveldweg in Den Bosch blijft nog zeker een half jaar ongewis. Omwonenden in de wijk ’t Zand, verenigd in de actiegroep ‘Red de Platanen’ zijn deze week door de gemeente ingelicht over een alternatief om 27 van de 34 bomen te behouden.
-
Vrachtwagenchauffeur die betrokken was bij dodelijk ongeluk op A2 op vrije voeten
DEN BOSCH - De vrachtwagenchauffeur die woensdagmiddag een noodlottig ongeluk op de A2 bij Nieuwegein veroorzaakte, is weer op vrije voeten, zo meldt de politie donderdag. Bij het ongeval overleed Melissa van Roosmalen (29), de zus van voormalig GLORY-kickbokskampioen Robin van Roosmalen. Robin raakte gewond. -
De Bossche raad is niet meer dezelfde, dus toch weer naar 30 kilometer per uur op Oranjeboulevard
DEN BOSCH - Krap een half jaar nadat de gemeenteraad van Den Bosch besloot dat een automobilist maximaal vijftig kilometer per uur over de Oranjeboulevard mag gaan rijden, gaat diezelfde raad de maatregel al weer terugdraaien. -
VIDEO Stoottroeper van het eerste uur Theo Roeffen (94) overleden
DEN BOSCH - In Den Bosch is op 94-jarige leeftijd Theo Roeffen overleden. Hij was een van de eerste stoottroepers die in 1944 in het bevrijde deel van Nederland orde op zaken probeerden te stellen.
In samenwerking met indebuurt Den Bosch