Volledig scherm
De Vogelstraat in Den Bosch. Doortrekken richting West is van de baan. © Screenshot Google Streetview

Langere Parallelweg en Vogelstraat niet meer nodig

DEN BOSCH - Het is nog niet zo slecht gesteld met de verschillende wegen in Den Bosch, maar om in de toekomst ook bereikbaar te zijn heeft de gemeente een groot aantal maatregelen aangekondigd. Veel van die maatregelen zijn de afgelopen tijd al in gang gezet, nieuw is dat in het centrum nadrukkelijk gekeken gaat worden naar onder meer nieuwe (fiets)parkeerplekken, ruimte voor deelauto’s of groen. Meer opvallend: (oude) plannen om de Parallelweg en de Vogelstraat richting A59 door te trekken zijn van de baan.

,,Dat draagt  niet bij een een betere bereikbaarheid en trekt zelfs sluipverkeer aan’', aldus wethouder Ufuk Kâhya gisteren bij de toelichting op het raadsvoorstel stedelijke bereikbaarheidsstrategie en -agenda. Volgens de wethouder blijkt uit onderzoek dat het autoverkeer binnenstedelijk sinds 2000 niet meer groeit. 

Meer fietsverkeer en openbaar vervoer

,,Het fietsverkeer, ook de e-bike,  gebruik van openbaar vervoer en het lopen neemt toe. Daar moeten we in de toekomst ook onze belangrijkste wegen op aanpassen. Zeker in gebieden waar we in de toekomst gaan bouwen.’’ 

Voor  Kâhya komt er het ook op neer dat door alleen al de openbare ruimte te verbeteren ook de bereikbaarheid verbeterd wordt. ,,Kijk naar het Wilhelminaplein en Willemsplein.’’

Een serie maatregelen of proeven was eerder al aangekondigd, zoals aan de Magistratenlaan, Van Berckelstraat en de kruising Aartshertogenlaan/Orthenseweg. Het nemen van kleinschalige maatregelen voor fietsen, lopen en deelmobiliteit in de centrumzone (een cirkel van vier kilometer in het hart van de stad) is min of meer afgekeken van Breda, Gent en Rotterdam.  Dan gaat het niet alleen om meer fietsparkeerplekken, maar ook om bewegwijzering en doorsteekjes. 

Parallelweg en Vogelstraat

Het doortrekken van Parallelweg en de Vogelstraat naar Den Bosch-West, blijkt na onderzoek, niet effectief en nadelig voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad te zijn.  Kâhya:  ,,Dat zorgt voor meer sluipverkeer op onder meer de Nelson Mandelalaan en de Magistratenlaan en leidt onnodig verkeer de stad in.’’ 

In samenwerking met indebuurt Den Bosch