Volledig scherm
Bregje Geurtsen en Larisa Versluis, de eigenaren van Oerwoud © Chris Korsten

Niet elke winkel doet mee aan Black Friday: ‘Het voelt niet goed mensen te pushen meer en meer te kopen’

Do 22 nov. Ook veel kleine winkeliers doen mee aan Black Friday, soms met lichte tegenzin. Al biedt een enkele winkel nog weerstand tegen al die ‘megakortingen’. ,,Het voelt niet goed om mensen te pushen meer en meer te kopen dan ze nodig hebben.”

Door Bart Gotink

Megakortingen schreeuwen de consument dezer dagen tegemoet. Een extra koopavond in het centrum is daarbij de kers op de taart van Black Friday. Maar sommige winkeliers worstelen met de dag, of doen juist expres niet mee. Het op duurzaamheid gerichte stadstuinwinkel/café Oerwoud laat de uit Amerika overgewaaide kortingsdag met opzet links liggen. ,,Het voelt niet goed om mensen te pushen meer en meer te kopen dan ze nodig hebben”, zegt uitbaatster Larisa Versluis van zaak in de Vughterstraat. ,,Eigenlijk zouden grote ketens dit moeten zeggen, daar wordt flink verdiend. Terwijl er ergens in de productieketen mensen of milieu de dupe zijn. Daarom doen wij niet mee aan Black Friday. Geen extreme kortingen dus, maar bijvoorbeeld juist iets groens cadeau bij een aankoop. Een Green Friday dus.”

‘Niet meedoen is ook statement’

Voorlopig lijkt het animo echter alleen maar te groeien, ook omdat het aantal mensen in de winkelstraat groeit. Maar dat gaat weer ten koste van de marges. Reden dat er door kleine winkeliers ook wordt geworsteld. Een paar deuren verderop doet Sander Heijnsbergen van Daily Poetry ‘waarschijnlijk wel een aantal items in de aanbieding’. ,,Maar we gooien niet de hele collectie in de uitverkoop.” Niet meedoen is ook een statement, ziet hij. ,,Maar een nadeel is dat je ook niet verkoopt. Vorig jaar werd er letterlijk in de winkel gevraagd hoeveel korting hier was. Was het eerst iets van de grote ketens, nu zie je dat ook kleine ondernemers meedoen.” Sowieso begint de sale bij Daily Poetry later dan bij andere ketens. ,,Ik zeg altijd: pas na kerst gaan de kerstballen in de aanbieding. Winterkleding is al aanbieding als de winter nog begint.”

Quote

Pas na kerst gaan de kerstbal­len in de aanbieding. Winterkle­ding is al aanbieding als de winter nog begint

Sander Heijnsbergen

Maar uiteindelijk wordt Black Friday gewoon een mogelijkheid tot profileren, denkt Heijnsbergen. ,,Misschien doen wij dit jaar ook wel iets onder het mom van Green Friday. Zo kan je je wel onderscheiden, maar doe je niet aan alles mee.”

In samenwerking met indebuurt Den Bosch