Volledig scherm
Niet meer een gebouw, maar een mens centraal? © JBZ

Nieuwe website JBZ: meer keuze voor patiënt

DEN BOSCH - Hallo, waar kunnen wij jou mee helpen? Dat is de vraag die het Jeroen Bosch Ziekenhuis sinds deze week stelt aan bezoekers van de nieuwe website. De nieuwe site past beter bij de visie  van het ziekenhuis die uitgaat van de keuzevrijheid van de patiënt, aldus woordvoerster Maureen Jonkergouw.

Volgens haar blijkt dat al direct uit de eerste pagina die in beeld verschijnt. Niet langer is daar een foto te zien van het ziekenhuisgebouw, maar van een (ex)patiënt.  Op de oude website stond het nieuws over het ziekenhuis centraal, nu is de eerste (en enige) vraag : Hallo, waar kunnen wij jou mee helpen? 

'Bezoekers weten vaak wel waar ze naar op zoek zijn’ 

Aan de hand van het ingetoetste zoekwoord wordt de bezoeker naar de achterliggende informatie geleid. ,,We gaan ervan uit dat bezoekers vaak wel weten waar ze naar op zoek zijn", zegt de woordvoerster. En wie het niet precies weet,  kan via een speciale pagina met herkenbare afbeeldingen over het lichaam verder op weg worden geholpen. 

Hieronder zie je hoe site eruit ziet

Volledig scherm
Informatie kiezen op basis van afbeeldingen van lichaamsdelen © JBZ

Wie bij voorbeeld hoofd en hals  aanklikt  kan op de volgende pagina verfijnder zoeken op de onderdelen gezicht, hals, hersenen, hoofdhuid, mond en keel, neus, ogen en oren. Wie doorklikt krijgt dan per onderdeel een lijst met verschillende aandoeningen en  daarnaast een overzicht van de verschillende behandelingen die het ziekenhuis biedt.  Daarbij zijn ook weer de uitgebreidere patiëntenfolders te vinden. 

Overzichtelijker zoeken  op lichaamsdelen

,,Er is jaren aan de nieuwe website gewerkt", zegt Maureen Jonkergouw. We wilden het voor patiënten overzichtelijker maken en beter zichtbaar. We hebben ingezet om bezoekers van de site zelf meer regie te geven over waar ze naar op zoek willen gaan.” 

Bij de opzet van de nieuwe site hebben JBZ en ontwikkelaar One Shoe ook regelmatig overleg gehad met gebruikers van de site.

Wie een zoekwoord gebruikt dat niet wordt herkend, kan volgens het ziekenhuis via zoeken op lichaamsonderdelen vaak wel verder komen. ,,En aan de hand van de ervaringen passen we de site ook weer aan. Als een zoekwoord vaak blijkt voor te komen, voegen we dat toe.”

Gemiddeld trekt de website van het JBZ maandelijks rond  340.000 bezoekers en worden 398.000 pagina's opgeroepen.

In samenwerking met indebuurt Den Bosch