Volledig scherm
PREMIUM
Langs de lijn bij OJC kun je er bijna niet omheen: meerdere reclameborden prijken langs het veld. ,,Goed voor de promotie en uitstraling van ons bedrijf'', stelt Marc Hoedemakers, directeur van Hoedemakers Bouw en Ontwikkeling. Ze sponsoren de club. © Roel van der Aa

Sportsponsoring rond Den Bosch: commercie of elkaar helpen?

VUGHT/ROSMALEN/DEN BOSCH - Reclame maken voor een autohandelaar, groenteboer of brasserie in het dorp. Je kunt het lelijk vinden, opzichtig zelfs misschien. Maar zonder de lokale sponsor heeft de sportclub het hard te halen. Want wie vult anders de clubkas? Dan maar een bordje extra bordje langs de lijn.

Quote

Onder de streep word ik er niet rijker van

Mike van de Sande, Brasserie Onder Ons in Vught

Als eigenaar van Brasserie Onder Ons in Vught heeft Mike van de Sande helemaal niks met volleybal. Toch prijkt de naam van zijn restaurant dit seizoen op het T-shirt van VVC Dames 1. ,,We hebben hier een aantal vaste gasten die lid zijn van VVC. Op een gegeven moment vroegen ze of ik ze wilde sponsoren. Waarom ook niet? Ik ondersteun liever een lokale vereniging dan een club met landelijke uitstraling, in bijvoorbeeld Groningen.’’

Sportverenigingen worden gerund door vrijwilligers. Maar zonder de steun van lokale sponsoren zouden ze niet bestaan. Of het nu gaat om de groenteboer op de hoek van de straat, de plaatselijke autohandelaar of het bouwbedrijf van de voorzitter: in elk dorp of elke stad zitten ondernemers die plaatselijke sportverenigingen ondersteunen. Waarom doen ze het? ,,Ik doe het vóóral voor die meiden’’, zegt Van de Sande, die 250 euro per jaar betaalt. ,,Natuurlijk hoop je dat het in het dorp iets doet voor de naamsbekendheid van je zaak en dat de speelsters een keer langskomen voor een broodje. Maar onder de streep word ik er niet rijker van.’’

In samenwerking met indebuurt Den Bosch