Volledig scherm
PREMIUM
Nieuwbouw in het Gasthuiskwartier, het voormalig GZG-terrein in de binnenstad van ’s-Hertogenbosch. © Olaf Smit

Het Gasthuiskwartier: De verleiding moet nog komen

DEN BOSCH - Internationaal vermaarde stedenbouwkundigen uit Antwerpen, Barcelona en Parijs mochten in de periode 2002-2007 hun licht laten schijnen over een uniek vijf hectare groot stukje in de Bossche binnenstad. Het Groot Ziekengasthuis ging plat en in die tijd reikten de meest innovatieve ideeën tot aan de Bossche hemel.  

Och die hemel, het GZG. Ooit een brouwsel van visie, lef en ambitie. De mogelijkheden konden niet op, van drijvende torens tot een stiltegebied, maar uiteindelijk stond er  in 2009 een robuust plan. Dat bestond uit zo’n 500 woningen, 5.000 vierkante meter werken, 14.000 vierkante meter detailhandel én nieuwbouw voor de stadsbibliotheek en stadsarchief. En wat zou het toch mooi zijn als De Bijenkorf als publiekstrekker in dat nieuwe stukje centrum een prominente plaats in zou nemen. Als, als , als. 

  1. De Rijk is nog niet klaar met discussie over nazi-design
    PREMIUM

    De Rijk is nog niet klaar met discussie over na­zi-de­sign

    DEN BOSCH - Arthur Graaff , woordvoerder van de AFVN, bond van anti-fascisten, liep een tijdje terug in Den Bosch vanuit Het Noordbrabants Museum naar het Design Museum en zag dat recht tegenover het museum een oude synagoge staat. Hij zag er ook een gedenkplaat voor door de nazi's vermoorde joden in Den Bosch. ,,Daarover heeft Timo de Rijk in interviews nooit iets verteld. Voor mij was het toen duidelijk. We moeten ons stevig gaan verzetten tegen de expositie die De Rijk in zijn museum gaat houden.”
  2. Parkeergarage Bossche Maijweg 20 jaar open voor omwonenden, aanleg woonerf kan daarmee ook beginnen

    Parkeerga­ra­ge Bossche Maijweg 20 jaar open voor omwonenden, aanleg woonerf kan daarmee ook beginnen

    DEN BOSCH - Het heeft veel overleg en kruim gekost, maar de NS gaat de in 2017 gebouwde parkeergarage aan de Maijweg in Den Bosch uiteindelijk tóch voor twintig jaar openstellen voor omwonenden. Omdat de spoorwegen de afspraken die in het verleden gemaakt zijn nakomt, kan al in oktober van dit jaar ook met de nieuwe inrichting van de weg begonnen worden. Dat laatste gaat duurder worden dan aanvankelijk aangenomen: geen 900.000 euro, maar 1,475 miljoen euro.

In samenwerking met indebuurt Den Bosch