Volledig scherm
In de werkplaats van tROM werden treinen kaalgeschuurd. © Transition Town Tilburg

Advocaat: 'Belangrijke bewijzen in chroom-6-zaak Tilburg'

TILBURG - De reconstructie van de chroom-6-zaak in het Brabants Dagblad heeft belangrijke nieuwe feiten opgeleverd, vindt de Tilburgse advocaat Rob Milo. Hij vertegenwoordigt zo'n 80 betrokkenen.

Bij het Tilburgse werklozenproject tROM werden honderden werklozen blootgesteld aan het gevaarlijke chroom-6 bij het schuren van treinen. Advocaat Milo heeft de gemeente Tilburg en NS-dochter NedTrain hiervoor al eerder aansprakelijk gesteld. Beide waren partner in het project, samen met het Spoorwegmuseum (eigenaar van de treinen). 

Uit onderzoek van het BD blijkt onder meer dat NedTrain chroom-6-verf tot begin jaren '90 in de eigen werkplaatsen heeft gebruikt. ,,Dat is nieuwe informatie", aldus Milo. Ook van de gevaren van chroom-6 was het bedrijf zich - blijkens een rapport uit 1979 - bewust. ,,Vanaf dat moment zijn er consequenties verbonden aan de manier waarop je daarmee omgaat." 

Vergeten

Of in 2004, toen tROM begon, simpelweg vergeten is dat oude verflagen chroom-6 konden bevatten, doet aan de aansprakelijkheid niets af, vindt Milo. ,,Dat is zeker geen excuus. Dat is iets waar je juridisch niet mee wegkomt.”

Milo wil, vooruitlopend op een definitieve schadevergoeding, graag een coulanceregeling voor oud-tROM'ers. Bij Defensie, waar ook chroomverf werd gebruikt, bestaat die al. Oud-medewerkers krijgen van Defensie 3.000 tot 15.000 euro uitgekeerd. 

In samenwerking met indebuurt Tilburg

Tilburg e.o.