Volledig scherm
Een van de treinen die na een opknapbeurt door tROM weer naar het Spoorwegmuseum in Utrecht kon. © persburo van eijndhoven via BD

Oud-wethouder over chroom-6-schandaal: 'In die tijd nooit signalen gehad'

Klachten over het het vele stof en het harde regime bij werklozenproject tROM? Ze hebben de bestuurstafel van de toenmalig wethouder in Tilburg nooit bereikt. Gon Mevis, die verantwoordelijk wethouder was toen tROM begon, heeft 'geen enkele herinnering' aan klachten of signalen van werklozen.

Hij was verbaasd toen hij de reconstructie in het Brabants Dagblad zaterdag las en is geschrokken van de gevolgen die het chroom-6-schandaal bij tROM voor mensen heeft. Bijstandsgerechtigden moesten van 2004 tot 2011 treinen schuren waarop, zo kwam later aan het licht, gevaarlijke chroom-6-verf zat. Uit de reconstructie die het Brabants Dagblad zaterdag publiceerde bleek onder meer dat het stof overal was, dat mensen slecht beschermd werden, dat de gemeente waarschuwingen negeerde en dat onderhoudsbedrijf NedTrain beter had moeten weten. NedTrain, partner in het project, had tot begin jaren '90 zelf chroomverf in zijn werkplaatsen gebruikt.

Gon Mevis maakt zich zorgen over de betrokkenen en noemt de zaak 'ongelooflijk naar'. ,,Ik heb mezelf na het lezen van de reconstructie heel erg afgevraagd: zijn er dingen die ik toen gehoord heb? Signalen die ik gemist heb? Als ik alles terughaal, is dat niet het geval. Ik heb geen herinnering aan klachten of aan serieuze vragen, bijvoorbeeld uit de gemeenteraad." 

Mevis was wethouder namens GroenLinks en is tegenwoordig bestuurder bij welzijnsorganisatie ContourdeTwern.

In samenwerking met indebuurt Tilburg

Tilburg e.o.