Volledig scherm
De Stint © Lenneke Lingmont

Fabrikant Stint geeft inspectie gevraagde info niet

De fabrikant van de Stint heeft geen gehoor gegeven aan meerdere verzoeken van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) om informatie over het voertuig. Dat maakte minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) woensdag bekend in brief aan de Tweede Kamer.

Vorige week zondag heeft de ILT diverse vragen bij de fabrikant neergelegd, onder meer over de gebruikte techniek in het voertuig en wanneer een bepaald model stint geïntroduceerd werd. Ook wil de ILT weten wanneer een Stint die geschikt was gemaakt voor Maxi Cosi’s voor het eerst werd geleverd aan kinderdagverblijven.

Op 21 oktober werd aan de fabrikant gevraagd de gegevens uiterlijk 25 oktober aan te leveren. Maar dat gebeurde niet. Op 29 oktober liet de ILT weten de informatie per direct te willen, maar de inspectiedienst heeft tot op heden geen enkele informatie ontvangen. Ook op woensdag is er nog een verzoek uitgedaan.

Veranderingen

De minister laat weten dat de ILT heeft vastgesteld dat de fabrikant door de jaren heen diverse veranderingen aan het voertuig heeft aangebracht, bijvoorbeeld op het gebied van een noodstopknop, handrem, stuurkolom en batterijoplader. Door de jaren heen zijn er door de maker negen verschillende modellen Stints gemaakt. De dienst heeft zeven van de modellen ‘geschouwd’, daarvan wordt rapport opgemaakt.

Maandag maakte de eigenaar van de fabrikant, Edwin Renzen, weten dat het bedrijf bankroet is. Het voertuig werd door de minister van de weg gehaald nadat een Stint onder de trein terechtkwam in Oss. Daarbij kwamen vier kinderen om het leven en raakten nog een kind en een begeleidster gewond.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), politie en het NFI (Nederlands Forensisch Instituut) onderzoeken de veiligheid van de elektrisch aangedreven kar. Volgens Renzen zijn de Stints veilig.

Volgens RTL Nieuws gaf VVD-minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) onjuiste informatie over een politieverklaring over de Stint. Dat zou blijken uit door het Openbaar Ministerie (OM) vrijgegeven stukken. De Stint werd op 1 oktober verboden, volgens de nieuwszender mede op basis van een onjuist en onvolledig proces-verbaal. 

  1. Veilige oversteek over A1 leidt reeën rechtstreeks in de val van jagers
    PREMIUM
    video

    Veilige oversteek over A1 leidt reeën recht­streeks in de val van jagers

    Een jagershut op nog geen 250 meter afstand van ecoduct Kootwijkerzand over de A1, wekt wrevel bij de Faunabescherming. Op de plek waar reeën, zwijnen en ander wild een weg door het bos zoeken naar de veilige oversteek over de A1, doemt op een heuveltje een jagershut op. ,,Ontzettend gemeen’’, vindt Harry Voss van de Faunabescherming. Volgens Staatsbosbeheer is de jagershut nooit gebruikt. Om misverstanden te voorkomen gaat Staatsbosbeheer de hut nu wel weghalen.