Kosten dagje uit met het gezin rijzen de pan uit

Gezinnen moeten voor een dagje uit steeds dieper in de buidel tasten. De prijzen voor musea en dierentuinen zijn in vijf jaar tijd met maar liefst 17 procent gestegen. Kaartjes voor attractieparken en evenementen kosten 14 procent meer. Ter vergelijking: in diezelfde periode stegen de gemiddelde prijzen voor uitgaven van consumenten met zeven procent. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

De stijgende kosten gelden voor veel dagjes uit. Ook bij de entree voor evenementen, bioscopen, theaters en concerten is de consument duurder uit. In 2016 bezochten 21 miljoen mensen Nederlandse attractieparken. Het aantal bezoekers steeg sinds 2010 ieder jaar. Vorig jaar bleek al dat een gezin (vier personen) in pretparken  in Nederland, België en Duitsland gemiddeld een bedrag van 122,87 euro kwijt is aan een dagje uit. Dat is exclusief parkeerkosten en uitgaven voor versnaperingen.

Gat in begroting

Een dagje uit met het gezin slaat een behoorlijk gat in de begroting. Los van eventuele kortingsacties kost een ticket voor de Efteling bijvoorbeeld veertig euro per persoon (tot 3 jaar gratis), Tickets voor Drievliet gaan weg voor 22,50 euro per bezoeker. Walibi rekent prijzen variërend van 27 euro tot 33,50 euro per persoon. Kaartjes voor dierentuin Wildlands gaan tot 27,50 euro per persoon. 

Quote

De prijzen gaan omhoog, maar er wordt ook meer geboden

Kees Klesman, Club van Elf

Directeur Kees Klesman van de Club van Elf, een samenwerkingsverband van 23 grote dagattracties, zet vraagtekens bij het onderzoek. ,,Het CBS meet de gepubliceerde toegangsprijs, maar je moet ook kijken naar online prijzen en promotie-acties, dan is de prijs al lager. Wij weten dat heel veel mensen met een promotie-kaart komen. Misschien geven ze daardoor in  de praktijk wel minder uit dan met die onderzochte prijsstijging.’’

Klesman benadrukt dat de gemeten kostenstijging ook een andere kant heeft.  ,,Het is van belang om te kijken hoe onze kosten zijn gestegen. Elk bedrijf is anders. Neem bijvoorbeeld Diergaarde Blijdorp, die dierentuin heeft enorm veel onderhoud aan verblijven en gebouwen, dat zijn ook nog eens gebouwen die op de monumentenlijst staan. Wildlands in Emmen is opengegaan met enorme investeringen. De prijzen gaan omhoog, maar er wordt ook meer geboden.’’

Terugverdienen

Volgens Klesman is dit voor attractieparken niet anders. ,,Kijk bijvoorbeeld eens naar Walibi, daar staat nu een nieuwe achtbaan en dat kost gewoon heel veel geld. Mensen willen toch steeds iets nieuws en het moet ook veilig blijven. En we moeten het wel ergens terugverdienen.’’

De directeur van de gezamenlijke parken meent dat het CBS ‘appels met peren’ vergelijkt. ,,Voor boodschappen worden de prijzen in de schappen gemeten, maar voor parken heb je gewoon andere online prijzen. Ze hadden moeten kijken naar wat mensen daadwerkelijk betalen.’’ Klesman snapt dat de prijzen aan de kassa voor mensen met een kleine beurs fors lijken. ,,Maar die mensen kopen ook geen kaarten voor de volle mep. Die gaan op zoek naar kortingen en betalen misschien maar de helft.’’

Kostenpost

Volgens Marion Weijers van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) blijft een gemiddelde prijs van ruim 122 euro voor een dagje uit een behoorlijke kostenpost. ,,Het blijft een fors bedrag. Zeker voor mensen met een krappe beurs. We hebben op onze website wel goedkopere alternatieven. Er zijn bijvoorbeeld gemeentes die gratis uitjes organiseren. Wij adviseren altijd om zaken vooruit goed te plannen en om inderdaad te kijken naar kortingen. Neem zelf ook eten en drinken mee en zorg dat je een budget hebt voor een ijsje voor de kinderen.’’ 

Het CBS heeft in het onderzoek ook gekeken naar andere kosten die verbonden zijn aan een dagje uit. Zo is eten en drinken in een restaurant bijna 12 procent gestegen ten opzichte van juli 2014. Vooral fastfood werd duurder, de prijzen in deze categorie stegen in vijf jaar met 15 procent. Ten slotte zijn de kosten van het dagje uit deels afhankelijk van het vervoermiddel. Voor automobilisten zijn de parkeertarieven in vijf jaar tijd bijna 16 procent hoger geworden. Voor mensen die met de trein, tram of bus reizen is het vervoer 11 procent duurder vergeleken met juli 2014.

Volledig scherm
Attractiepark Efteling. © Beeld Werkt
  1. De niet te stuiten opmars van Farmers Defence Force: ‘Ze moeten naar ons luisteren’
    PREMIUM

    De niet te stuiten opmars van Farmers Defence Force: ‘Ze moeten naar ons luisteren’

    Voor veel boeren is de geest uit de fles. Geholpen door de acties in de provincies trekken woensdag duizenden agrariërs en medestanders richting RIVM en het Binnenhof in Den Haag om weer aandacht te vragen voor het stikstofbeleid dat in hun ogen niet deugt. Aan de wieg van het protest staat Farmers Defence Force, een jonge beweging die onstuimig groeit en weigert water bij de wijn te doen. Maar er klinkt ook (interne) kritiek op de werkwijze van het nieuwe ‘boerenleger’. ,,We moeten onze hand niet overspelen.’’
  2. Bekende boerenactivist (30) zat in trekker die levensgevaarlijke situatie veroorzaakte, politie rekent op arrestaties
    video

    Bekende boerenacti­vist (30) zat in trekker die levensge­vaar­lij­ke situatie veroorzaak­te, politie rekent op arresta­ties

    Bij het uit de hand gelopen boerenprotest in Groningen is Arjen Schuiling, een van de bekendste boerenactivisten van Nederland, betrokken geraakt bij een levensgevaarlijk incident. Schuiling zat als bijrijder in een tractor die diverse hekken omver ramde en bijna een fietser omver reed. De organisator van het Malieveldprotest betuigt spijt. ,,Ik had uit moeten stappen of eerder in moeten grijpen”, zegt hij tegen deze nieuwssite. De politie onderzoekt het incident en verwacht op korte termijn aanhoudingen te verrichten.
  1. Te hard rijden, smartphones en alcohol: meer verkeersongelukken door minder politiecontrole

    Te hard rijden, smartpho­nes en alcohol: meer verkeerson­ge­luk­ken door minder politiecon­tro­le

    Het aantal verkeersongelukken is de afgelopen vijf jaar toegenomen. Dat komt vooral doordat automobilisten te snel rijden, afgeleid zijn (door smartphones) of alcohol op hebben. Bij de ongelukken vielen ook meer doden, blijkt uit het vandaag uitgekomen rapport van de stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Een logische verklaring voor het gedrag van bestuurders is de afname van de handhaving van verkeersregels door de politie, aldus het onderzoeksinstituut.