Volledig scherm
Julianaplein Den Bosch © Marc Bolsius

30 of 50 rijden op de Oranjeboulevard? Bewoners willen 30: 'Het scheelt automobilist maar 1,2 minuut'

Wo 7 feb. Hoe hard mag de automobilist straks het gaspedaal intrappen als hij via bijvoorbeeld de Koningsweg de stad inkomt? Bewoners langs die weg zijn nogal verbolgen, nu plots 50 kilometer per uur weer het meest reëel is geworden in plaats van 30.

Door Bart Gotink

Volledig scherm
De Koningsweg wordt op termijn de Oranjeboulevard. © Maikel Samuels

Al jaren wordt er gesproken over een grondige herinrichting van de Oranjeboulevard, dat onder meer vanaf de Koningsweg via het Julianaplein, voor het station langs tot aan de Brugstraat moet gaan lopen. Dit deel van de 'binnenstadsring' moet ingericht worden als 30 kilometerzone met klinkers, zo is al jaren het plan. Daarmee moet het doorgaande verkeer geweerd worden uit de stad. Deze automobilisten kiezen dan een buitenring, zo is het idee. Maar een raadsmeerderheid kwam daar in september op terug en besloot dat vijftig kilometer per uur ook in de toekomst mag en het traject zelfs daarop ingericht moet worden.

1,2 minuut

,,Dertig of vijftig kilometer per uur scheelt op dit traject slecht 1,2 minuut", zo sprak Marjon te Riele namens bewoners van het 't Zand en de Koningsweg eerder deze week in bij de raadbijeenkomst Informeren en ontmoeten. ,,De binnenstad blijft bij 30 kilometer per uur dus net zo bereikbaar. De wachttijd bij de stoplichten is veel belangrijker dan de snelheid op het traject."

En dat terwijl 50 kilometer per uur wel grote gevolgen heeft voor de buurt, zo stellen omwonenden. Zo is de inrichting van het hele plan (denk aan kruisingen en rijstroken) nog gebaseerd op 30 kilometer per uur. Verder zullen veel automobilisten de route alsnog gebruiken voor doorgaand verkeer, is de vrees in de buurt. Dat zal de veiligheid en de hoeveelheid fijnstof niet ten goede komen. En dat waren juist wel de doelen van de nieuwe Oranjeboulevard. ,,Het is uitermate raar dat nu één detail uit het hele plan wordt aangepast", aldus Te Riele.

Klinkers

Daarnaast zijn er zorgen over de klinkerbestrating. De weg komt dichter op de deels monumentale woningen te liggen, die slecht tegen trillingen kunnen, zo sprak mevrouw Van Kakerken-Kriesels. Dat zal bij 50 alleen maar erger worden. ,,Heeft u al eens een nacht in de Postelstraat geslapen, waar al gebakken klinkers liggen? Daar rijden auto's maar dertig kilometer per uur, maar is het geluid regelmatig oorverdovend." De bewoners stellen op geen enkele manier gehoord te zijn in het besluit.

D66 heeft voor de volgende commissievergadering een bespreeknotitie klaarliggen, waarin ze opnieuw vragen vast te houden aan dertig. 

BD gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement