Volledig scherm
De Sint-Jan parkeergarage in Den Bosch © Marc Bolsius

Bewoners voelen zich 'respectloos' behandeld door gemeente Den Bosch over parkeerbeleid

Di 14 nov. Bewonersvereniging Leefbare Binnenstad (BLB) voelt zich 'respectloos' behandeld in de discussie over parkeren in de stad. Dat schrijft voorzitter Henk Schuurs in een woedende brief aan de B en W en gemeenteraad.

Door Bart Gotink

Volgens voorzitter Henk Schuurs mag de Bewonersvereniging Leefbare Binnenstad (BLB) wel aanschuiven bij overleg, maar worden de zienswijzen van de belangenvereniging vervolgens niet meegenomen in de overwegingen. Ook zou het college van B en W de gemeenteraad niet informeren over de inbreng van de BLB.

Het conflict draait om de wens van het stadsbestuur om de wachtlijst voor parkeervergunningen in zijn geheel weg te werken. Eén van de manieren om dat te bereiken was onder meer het idee om de parkeergarage in de Sint Josephstraat om te bouwen tot een garage voor alleen bewoners.

Instemming wel, voorwaarden niet

Dit besluit werd later veranderd: in alle parkeergarages in Den Bosch werden plekken gereserveerd voor bewoners, zodat er ook in de Josephgarage nog plek over bleef voor bezoekers van de stad. De BLB stemde onder voorwaarden in met dit plan. ,,De instemming is vervolgens gemeld aan de gemeenteraad, de voorwaarden niet", zo schrijft Henk Schuurs in een open brief aan B en W.

Volledig scherm
Dak van parkeergarage Wolvenhoek © Maikel Samuels

Ook bij het vergroten van de parkeersectoren ging het mis, vindt de belangenvereniging. Op maandag 30 oktober was daarover nog overleg, terwijl het evaluatierapport een dag later al bij gemeenteraad en pers lag. ,,Van de BLB is dus geen zienswijze meegenomen. Daarmee is de gemeenteraad onvolledig geïnformeerd", concludeert Schuurs. ,,Wij achten het zeer onheus en respectloos om wél met de BLB te overleggen, maar het resultaat ervan simpelweg terzijde te schuiven." De herindeling van de sectoren wordt door veel inwoners eerder gezien als een verslechtering dan een verbetering, zo staat in de evaluatie.

Tien maanden

De gemeente probeert al sinds 2013 de wachtlijst voor parkeervergunningen weg te werken. Dat wilde B en W onder meer door de wachtlijst op te schonen, de parkeersectoren te vergroten en bewoners toe te staan in parkeergarages te parkeren.

De wachtlijst voor bewoners en bedrijven die een parkeervergunning willen, kwam door maatregelen eerder dit jaar uit op circa 320 wachtenden, en dus niet de eerder gehoopte nul. De wachtlijst is daarmee wel gehalveerd sinds 2013, maar de laatste twee jaar is het aantal wachtenden vrijwel onveranderd. De gemiddelde wachttijd voor een parkeervergunning is nu ruim tien maanden. Dat is wel een heel verschil met vier jaar geleden, toen was de wachttijd nog zeven jaar.

De gemeente Den Bosch was gisteren nog niet in staat om te reageren op de brief van Schuurs.

De belangenvereniging wil nu het liefst dat er meer parkeerplaatsen komen op straat voor bewoners, 'gewoon nabij de woning'. Daarvoor staan de bewoners plekken in de parkeergarages af, die momenteel toch niet gebruikt worden. ,,Terwijl bezoekers er in het weekend voor in de rij staan."