Volledig scherm
Fietsenstallingen aan de achterzijde van het station. © Google Maps

D66: Ook fietsenstalling aan rechtbankzijde van station Den Bosch moet ondergronds

Do 2 nov.  Het is er vaak een zooitje en er is veel te weinig plek. D66 wil dat de fietsenstallingen aan de Westzijde van het station ondergronds worden gemaakt.

Door Bart Gotink

Volledig scherm
Donkere stallingen aan de achterzijde van het station Den Bosch © Bart Gotink/BD

De fietsenstallingen aan de kant van de rechtbank zijn dan ook niet ideaal. Zo staan aan beide zijden van de Magistratenlaan fietsenrekken, deels onoverdekt. Er is geen toezicht en regelmatig puilen de rekken uit. Fietsen die niet in een rek passen, worden echter onverbiddelijk geruimd door de gemeente. Mensen die hun fiets terug willen, moeten daar vervolgens 17 euro voor betalen. Er is aan 'de achterkant' van het station nu ruimte voor 331 fietsen.

Dat alles maakt dat D66 wil dat ook deze stalling ondergronds wordt gebracht. ,,Direct langs het spoor, op de parkeervoorziening van NS of onder het Leonardo da Vinciplein zijn mogelijkheden om een ondergrondse fietsenstalling te creëren. Dit vraagt wel om investeringen vanuit het Rijk, provincie, NS en de gemeente”, zo staat te lezen in het voorstel. Wat het plan gaat kosten, is niet berekend. 

4343 stallingen

De stallingen aan de andere kant, de centrumzijde, zijn juist net uitgebreid, waardoor deze momenteel 4.343 fietsen kan herbergen. Voor de laatste uitbreiding met 1.600 stallingsplaatsen werd een deel van de parkeergarage onder het station geofferd, waardoor die nu dertig plaatsen minder heeft. De hoeveelheid stalling rondom het station voldoet daarmee tot 2020,  zo gaf wethouder Jos van Son van verkeer aan bij de opening van de uitgebreide stalling. ,,Daarna moeten we alweer op zoek naar nieuwe plaatsen om tot in totaal 6.000 stallingen rondom het station te komen."

D66 zoekt die stallingen dus vooral aan de zijde van het Paleiskwartier. Vanuit het nieuwe kabinet is 100 miljoen euro beschikbaar gesteld voor fietsmaatregelen. Op de lijst van stations waar de NS de parkeercapaciteit snel wil gaan uitbreiden, ontbreekt echter Den Bosch. Uit onderzoek van de fietsersbond bleek dat een op de vijf fietsende treinreizigers het niet altijd lukt om een stallingsplekje te vinden bij het station. Het ontbreken van voldoende (bewaakte) rekken is voor ruim een derde van de niet-fietsende treinreizigers de reden waarom ze niet op de fiets gaan. Het aandeel fietsers kan dus snel groei, denkt de bond, als bij het station overal voldoende stallingen.