Volledig scherm
Het #metoo-embleem © Oeteldonk Online

'Gewoon humor' of 'lachen om seksueel misbruik'? Oeteldonk Online verkoopt #metoo-embleem

Do 4 jan. Kan je met carnaval grappen maken over de #metoo-affaire? Het onlineplatform Oeteldonk Online doet in elk geval een poging en komt dit jaar met het carnavalsembleem 'Oeteldonker? #metoo'. Naast veel instemming levert dat ook behoorlijk wat negatieve reacties op. 'Er zijn al genoeg smeerlappen die denken dat je met carnaval mag doen en laten wat je wilt.

Door Bart Gotink

poll

Met carnaval mogen er ook over #metoo grappen gemaakt worden

  • Eens (58%)
  • Oneens (42%)
715 stemmen

Direct nadat Oeteldonk Online het embleem op Facebook en Twitter zette, kwamen de reacties binnen. Het grootste deel daarvan is positief ('Die moeten we hebben!' en 'mooi voor op oew jèske!') , maar er stroomden ook een hoop negatieve reacties binnen op het gebruik van de hashtag waarmee mensen aangeven met seksuele intimidatie of aanranding te maken hebben gehad. Zo stelde Renée Müller op Twitter. ,,Oeteldonk Online dacht even leuk te zijn. Duidelijk bedacht door een seksistische kerel die het hele probleem niet snapt. Er zijn al genoeg smeerlappen die denken dat je met carnaval mag doen en laten wat je wilt, moet dit nou echt?" 

#jesuis

De persoon achter Oeteldonk Online, die graag anoniem wil blijven, benadrukt dat het embleem dat op 11 januari in de verkoopt gaat, niet bedoeld is om te kwetsen. ,,Natuurlijk hebben we rekening gehouden met negatieve reacties. Maar het leven is al serieus genoeg met de nodige ellende, en dat willen we met carnaval juist even niet", zo zegt Oeteldonk Online, een pagina van een aantal Bossche horeca-ondernemers. Elk jaar wordt een actueel thema gekozen. Zo stond er twee jaar geleden #jesuis Knillis op een embleem, naar aanleiding van de aanslagen in Parijs. ,,Daar kregen we veel minder reacties op. Maar bij actuele satire weet je dat je sommige mensen niet blij maakt. 95 procent reageert overigens positief. Slechts een enkeling vindt het te ver gaan." 

Tekst gaat verder onder tweet

Over het terugtrekken van het embleem (oplage: duizend stuks) dat zal worden verkocht bij de Primera, wordt dan ook niet gedacht. ,,We willen niemand persoonlijk kwetsen. Maar als we alles moeten terugtrekken waar iemand een mening over heeft, dan kunnen we wel bezig blijven."