Volledig scherm
Commotie alom tijdens de inloopbijeenkomst, donderdagavond in het Grand Café van de Avans Hogeschool aan de Onderwijsboulevard © Chris Korsten

Onbegrip over proef met autovrije Onderwijsboulevard: ‘Het wordt levensgevaarlijk’

Vr 27 sep. Op de meeste gezichten staat een potpourri van woede, ongeloof en vertwijfeling te lezen: de geplande verkeersproeven in het Paleiskwartier hebben flink wat stof doen opwaaien. Dat verklaart de opmerkelijke drukte tijdens een door de gemeente georganiseerde inloopbijeenkomst bij de Avans Hogeschool.

Door Chris Korsten

Volledig scherm
Nederland, Den Bosch, hoek Hugo de Grootlaan en Onderwijsboulevard © copyright Marc Bolsius

Enkele reacties. ,,Grappenmakers zijn het, degenen die deze plannen hebben bedacht. Dan druk ik me nog netjes uit", zegt bijvoorbeeld John de Wit, die woont aan de Statenlaan (‘een vrij smal weggetje’). 

De gemeente gaat tijdens twee proeven de Onderwijsboulevard in totaal acht weken afzetten. Bij de eerste proef, die loopt van 22 oktober tot en met 21 november, komt er ook een knip in de Hugo de Grootlaan, waardoor daar geen doorgaand verkeer meer overheen kan. Bij de tweede proef, die loopt van 22 november tot en met 19 december komt die knip te liggen op de Statenlaan.

‘Het is wachten op ongelukken’

,,Ik woon leuk, kan ik wel zeggen", aldus De Wit. ,,Maar als de plannenmakers hun zin krijgen, is het gedaan met de pret. Een drukke doorgaande weg willen ze ervan maken. Het wordt dan levensgevaarlijk, het wachten is op ongelukken.”

Volledig scherm
De onderwijscampus zoals D66 deze voor ogen heeft als de Onderwijsboulevard in Den Bosch voor auto's wordt afgesloten. © D66 Den Bosch

Hij vindt in Peter van Spaandonk gelijk een medestander. ,,Tja, da’s inderdaad vragen om problemen. Kijk, ik woon in het appartementencomplex Markiezenhof. Het weren van gemotoriseerd verkeer op de Onderwijsboulevard en de voorgestelde vergroening hebben wellicht een positief effect op mijn directe woonsituatie. Maar nu komt het: mijn auto wordt er minder blij van. Want bij de parkeergarage waarvan ik gebruikmaak, wordt het in- en uitrijden gegarandeerd een crime door de drukte”, aldus Van Spaandonk.

Volledig scherm
Eerste proef in het Paleiskwartier, van 22 oktober tot en met 21 november © Bart Gotink/BD © Bart Gotink/BD
Volledig scherm
Tweede proef, van 22 november tot en met 19 december © Bart Gotink/BD © Bart Gotink/BD

‘Boulevard mag best groener’

De ogen van Ton Raadschilders schieten eveneens vuur: ,,Let op, de Bordeslaan waar ik woon, krijgt straks het imago van sluiproute.” Lucelle Timmermans, een andere wijkbewoner, heeft begrip voor alle commotie. Toch ziet ze wel iets in de plannen. ,,Momenteel ontstaat bijna dagelijks chaos op de Onderwijsboulevard. En helaas is ook regelmatig sprake van agressie in het verkeer. Dat moet veranderen! En ja, de boulevard mag ook best wat groener.” 

Frank van Weert, verkeerskundige bij de gemeente, benadrukt dat het om een experiment gaat. ,,Niet meer, en niet minder. Er is nog helemaal niks beslist”, aldus Van Weert

  1. Onderzoek gevraagd naar handel en wandel oud én nieuw bestuur bij nalatenschap grootgrondbezitter Marggraff
    PREMIUM

    Onderzoek gevraagd naar handel en wandel oud én nieuw bestuur bij nalaten­schap grootgrond­be­zit­ter Marggraff

    AMSTERDAM/DEN BOSCH - Er moet een onderzoek komen naar de (financiële) nalatenschap van de in 2003 overleden grootgrondbezitter Ewald Marggraff uit Vught. Daarbij gaat het om vergoedingen en plannen en onderhoud van panden en landgoederen. Dat wil uiteindelijk zowel het oude als het huidige bestuur van Marrobel bv, die het erfgoed van de excentrieke Marggraff beheert.

In samenwerking met indebuurt Den Bosch