Volledig scherm
Toemen aan het Minderbroedersplein © Google Maps

Toemen gaat na klachtenregen op internet voor een 'frisse start' en verhuist van Den Bosch naar Oisterwijk

Za 1 sept. Toemen Modelsport slaat een nieuwe weg in. En gezien de klachtenregen op internet op lijkt dat niet verkeerd. Daar klagen klanten afgelopen jaar massaal over levertijden die niet worden waargemaakt, een onbereikbare klantenservice en geld dat niet of pas na heel veel klagen wordt teruggestort. ,,Het is tijd voor een nieuwe frisse start."

Door Bart Gotink

Volledig scherm
Tot voor kort had Toemen twee vestigingen op het Minderbroedersplein © Google Maps

Toemen Modelsport handelt in scheeps-, auto- en vliegtuigmodellen, maar ook in op afstand bestuurbare auto's, tanks en drones. Die handel lijkt via internet echter niet zo soepel te lopen. Op sites als TrustpilotOpinessklacht.nl en de recensies op Google liegen er niet om. ,,Vreselijk slechte service, ronduit onbeschoft", zegt bijvoorbeeld Raymond Davelaar op Google. ,,Beloftes dat je teruggebeld word worden niet nagekomen", besluit hij zijn lange klacht. ,,Wat een oplichters", zegt Marc van Bommel. ,,Van mijn bestelling is uiteindelijk de helft geleverd en de rest moet nog geleverd worden. Wanneer? Geen idee. Telefonisch zijn ze ongeveer nooit bereikbaar. Inmiddels heb ik 21 keer gebeld en 2 keer contact gehad", zo zegt hij. Jan van Aelst spreekt van de 'slechtste ervaring met online bestellen ooit'.

41.000 klanten

Volledig scherm
Toemen op het Minderbroedersplein © Google Maps

Jasper Toemen wil het beeld wel nuanceren. ,,We hebben ontiegelijk veel klanten, er staan er 41.000 klanten in ons bestand. Dan is het aantal klachten nog klein", zo stelt hij. Maar toch gaat Toemen het binnenkort wel helemaal anders doen. Zijn vader, Peter Toemen, stapt per 1 januari uit de zaak en dan neemt Jasper het stokje over. Dan vertrekt de zaak vanuit het Minderbroerdersplein in Den Bosch, waar ze sinds 1980 zaten. ,,We beginnen aan een nieuw concept, met een nieuwe naam, website, personeel en locatie. We gaan naar een pand in Oisterwijk. Daar gaan we een showroom en webshop combineren in een pand van 600 vierkante meter."

Over de klachten op internet stelt Toemen dat het 'niet makkelijk is' om er op te reageren. 
,,Ik ontken natuurlijk niet dat er weleens fouten zijn gemaakt. Zelf ben ik hier achter de schermen volop mee bezig en los ik naar mijn weten zo’n beetje alles op. Helaas blijven klachten staan ook al zijn ze allang opgelost." Nadeel is ook dat Toemen in een 'aparte markt' actief is, aldus Jasper. ,,Dan krijg je dat mensen een drone kopen voor duizend euro, tegen de eerste boom aanvliegen, en zich dan alsnog op de garantie beroepen. Maar het is niet altijd onze schuld."

Oisterwijk

Over de lange levertijden zegt Toemen dat dat bij de concurrenten niet veel anders is. Wel wil hij kwijt dat 'de zaak ook wel explosief gegroeid is'. ,,We zijn in eerste instantie ook maar begonnen met een klein winkeltje en hebben nu twee winkels en een magazijn." Met de overname kwam ook het nodige kijken, vertelt Jasper. ,,Maar we halen de veger er nu doorheen. Op 1 januari starten we met een nieuwe formule, gebaseerd op service. We gaat het echt anders doen."