Volledig scherm
Verkeersregelaars kijken toe bij de ovonde op het Julianaplein © Olaf Smit

Verkeersregelaars kijken werkloos toe: ovonde Julianaplein kan toestroom bussen op dag één aan

Ma 10 dec. Honderden extra bussen per dag rijden er vanaf maandag over de ovonde. Dat zorgde voor drukte, maar het verkeer stroomde desondanks redelijk soepel door. Drie door de gemeente ingezette verkeersregelaars keken werkloos toe. 

Door Bart Gotink

Er staat een kleine delegatie klaar, maandagmorgen op de stoep van de ovonde op het Julianaplein. Een medewerker van de gemeente maakt daar filmpjes, een bewoonster van bewonersvereniging 't Zand-Zuid noteert de buslijnen, Arriva-medewerkers bellen en houden een oogje in het zeil en drie verkeersregelaars kijken enigszins werkloos toe. Want ondanks de vrees van bewoners, stroomt het verkeer op de ovonde redelijk door.

De nieuwe busdienstregeling beleefde maandag in de ochtendspits zijn vuurdoop, nadat zondag het nieuwe schema was ingegaan. In totaal gaan er nu 370 bussen per werkdag meer over de ovonde. Iets wat de bewoners aan de Koningsweg al even vrezen vanwege de herrie en de extra uitstoot. Maar vooral dus ook vanwege die ovonde. Tijdens de Margriet Winter Fair, toen er veel pendelbussen over de ovale rotonde gingen, liep het verkeer tenslotte al vervelend vast, met chaotische taferelen tot gevolg. Kan het verkeersplein al die dagelijks extra bussen wel aan?

Verkeersregelaars

Volledig scherm
Chaotische taferelen op het Julianaplein, tijdens Margriet Winter Fair © Liza Veltman

En vooral rond het hele en halve uur is het druk met bussen, zo blijkt. Een korte telling rond half negen leidt tot zeker 25 bussen in vijf minuten tijd, die het punt rondom de monding van de tunnel van de drakenfontein passeren. De afgeladen bussen moeten daar even wacht houden in een lang lint, maar tot echt grote opstoppingen of vertraging leidt het ook weer niet. Al ligt dat ook aan het sociale karakter van de Arriva-chauffeurs, die ook niet allemaal gelukkig zijn met de situatie. Vaak genoeg wordt er geknipperd met het licht, als teken dat een andere busbestuurder voorrang kan nemen om verdere opstoppingen tegen te gaan.  Het is genoeg voor de verkeersregelaars om rustig op de stoep te blijven staan en te constateren dat ingrijpen nu niet nodig is. Vermoedelijk zijn de regelaars er dinsdag ook nog. 

Helemaal gerust zijn de buurtbewoners er nog niet op, na dag één. Want vooral rondom die drakentunnel is een ingewikkeld punt ontstaan. En komend jaar komen daar nog eens 194 langere bussen per dag bij, die nu nog over de Onderwijsboulevard gaan. Het zorgt ervoor dat een groot deel van de oppositie dinsdagavond een motie in stemming wil brengen: laat een groot deel van de bussen gewoon nog even over de Onderwijsboulevard en de Perronweg rijden, en ga op nieuw met iedereen in gesprek over de routes. Voor het jaar 2019 zal dat vermoedelijk niet veranderen: de dienstregeling voor 2020 gaat begin december 2019 in.

Volledig scherm
Bussen bij de ovonde op het Julianaplein © Olaf Smit
  1. Storing in Bossche parkeergarages duurt voort: gemeente zegt 25.000 euro mis te lopen
    PREMIUM

    Storing in Bossche parkeerga­ra­ges duurt voort: gemeente zegt 25.000 euro mis te lopen

    DEN BOSCH - De storing die dinsdagochtend ontstond in alle gemeentelijke parkeergarages in Den Bosch is waarschijnlijk in een aantal gevallen ook donderdag niet voorbij. Gratis parkeren is mogelijk. Volgens een woordvoerder van de gemeente loopt de gemeente naar schatting maximaal 25.000 euro mis aan parkeerinkomsten. ,,De gemeente heeft inmiddels richting externe leverancier aangegeven deze in gebreke te stellen’’, aldus de woordvoerder.

In samenwerking met indebuurt Den Bosch