Volledig scherm
Verkeer in de Postelstraat © Google Maps

Weer nieuw voorstel hardrijders binnenstad: bewoners boos, winkeliers blij

Ma 18 dec. Bewoners boos, winkeliers tevreden: Weer ligt er een nieuw voorstel op tafel tegen de hardrijders in de binnenstad.

Door Bart Gotink

In de strijd tegen de rondjesrijdende macho's door de binnenstad van Den Bosch wordt dinsdag een nieuw voorstel besproken door B en W. Een nieuw te plaatsen, verzinkbare paaltje in de Postelstraat zal niet 24/7 omhoog staan, maar enkel nog op donderdag-, vrijdag en zaterdagavond en -nacht, zo is het laatste voorstel. De rest van de week is de Postelstraat en de Kruisstraat dus gewoon nog toegankelijk voor auto’s. Of dit nieuwe plan het haalt, is afhankelijk van het verloop van de collegevergadering dinsdag. 

Probleem niet opgelost

Een deel van de bewoners pleitte er eerder juist voor de paaltjes 24/7 omhoog te laten, om de problemen met de hard- en rondjesrijders in de stad tegen te gaan. ,,Deze oplossing lost het probleem van de bewoners dan ook niet op”, oordeelt bijvoorbeeld Henk Schuurs van Bewonersvereniging Leefbare Binnenstad (BLB). Juist in de middag en de vroege avond rijden de jongeren rondjes en veroorzaken zo onveilige situaties, stellen bewoners in het centrum. Een probleem dat zich ook niet enkel tot het weekend beperkt. 

Het gaat om het rondje Sint-Janssingel naar Achter de Boogaard, Vughterstraat, Postelstraat, Kruisstraat en tot slot de Visstraat. Al in de zomer van 2016 deden bewoners een naar eigen zeggen een ‘noodoproep’ om hier iets te doen. Dat ging vergezeld met een hoop handtekeningen uit de buurt. 

Kritieke momenten

Winkeliersvereniging Hartje ’s-Hertogenbosch is juist wel tevreden met het laatste plan. ,,In beginsel zijn we helemaal tegen paaltjes. Maar met dit voorstel kunnen wij leven”, zo reageert Peter Claessen, voorzitter van de ondernemersvereniging. ,,Op de meest kritieke momenten sluiten we de straat af, tijdens winkelopeningstijden blijft het bereikbaar”, zo stelt Claessen. In het afgesloten gebied zitten ongeveer zestig parkeerplaatsen en een aantal winkels. Claessen stelt dat lang niet alle bewoners willen dat de straat wordt afgesloten, en dat dit het probleem niet oplost. ,,Daarnaast zijn er ook nog de passanten van buiten de stad die hier parkeren of komen met een ander belang, maar niet zijn georganiseerd en dus niet worden gehoord." 

De meeste bewoners in de straten zien het liefst dat langzaam wordt toegewerkt na een compleet autoluwe binnenstad, naar voorbeeld van bijvoorbeeld Breda, zodat het probleem zich ook niet verplaatst. Schuurs: ,,Als dit hele proces voorbij is, zou ik graag eens evalueren hoe dit is verlopen. Daar kunnen we denk ik van leren als we dezelfde discussie moeten gaan voeren over het tweede rondje met de Hinthamerstraat en de Sint-Josephstraat."

BD gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement