Volledig scherm
Gastles voor onderwijsprogramma IMC Basis op basisschool De Poolster. In de klas leerlingen uit groep 6, 7 en 8. © Annemiek Franzen

Gastcolumn: 'Een school met robots en een kermis op het schoolplein, graag'

Woe 25 okt: Of ik een gastles wil geven op basisschool De Poolster, misschien wel de allerkleinste school van Oss? Over columns schrijven en regionaal nieuws. Ja hoor, waarom niet? Stadsgezicht Rachelle Suppers nam de uitdaging aan. 

Makkelijk gezegd, iets moeilijker gedaan. Want waar ik mijn columns normaal gesproken veilig achter mijn laptop tik, op een plek waar meestal niemand mij ziet, moet ik plots voor een vol klaslokaal vertellen hoe ik dat doe. Tja, hoe doe je dat eigenlijk? Waar let je op?

Woensdag mocht ik het groep 6, 7 en 8 van Sterrenschool de Poolster vertellen. Onder de noemer ‘IMC Basis’, een onderwijsprogramma waar op zestien plaatsen in Nederland aan wordt gewerkt. Een aanvulling op regulier onderwijs waarin scholieren een kijkje krijgen in het (maatschappelijk) werkveld. Met uitstapjes en een gastdocent – zoals ik dus – die op visite komt.

Discussie

En het was leuk. Verfrissend om te zien hoe kinderen denken over hun stad Oss. Aan de hand van de vragen uit de rubriek ‘De Stad Van’ interviewden de kinderen elkaar. De een wil een Primark in de stad, de ander vindt dat het fietsen in het centrum op de schop moet en een derde zou liever minder politiesirenes horen. Hij voelt zich onveilig. Om de haverklap ontstaat er discussie rondom een onderwerp. De klasgenoten zijn het oneens en durven te zeggen wat ze dan wél vinden. En dat is als columnschrijver mooi om te zien. Mooi dat ‘onze toekomst’ op hun strepen durft te staan en met elkaar het gesprek aangaat.

Chromebook

Die mondigheid probeerden ze later in de les om te zetten in een eigen column. In tweetallen schrijven ze zich suf op een Chromebook om de ‘deadline’ te halen. Ik voel me wel al een beetje oud, hoor. In ‘mijn’ tijd – hoor mij nou – waren er gewoon schriftjes en blaadjes waar op geschreven werd. Nu krijg ik alle columns van deze leerlingen op mijn Drive. Voor digibeten: via een magische opslag in ‘het internet’ dus. Onderwerpen als het schoolplein, de favoriete les en het onderwijsprogramma IMC Basis blijken populair. De een maakt wat meer spelfouten dan de ander, maar alle leerlingen hebben op hun eigen manier hun best gedaan. ‘Maar zoals bij elke wedstrijd kan er maar één de winnaar zijn’. Lees hieronder! En nummer twee wilde ik jullie niet onthouden…

Ons schoolplein

Door Demi Heidendal en Jasper Klein

Het nieuwe schoolplein is leuker dan het oude schoolplein. Want om het oude schoolplein stond een hek. En als je in groep 1, 2, 3 of 4 zat mocht je niet uit dat hek. Nu is het veel leuker, want nu mag iedereen gewoon spelen waar hij wil.

En nu hebben we veel meer toestellen. Bijvoorbeeld een schommel, ‘bosjes’ en kunstgras op het voetbalveld en we hebben een tunnel van takken en een zandbak met klimtoestellen en een ‘koprolrek’.

Het zou heel leuk zijn als wij ook een kermis op het schoolplein hadden. Met botsauto’s en vier achtbanen (twee over de kop en twee niet). Een spookhuis, grijpautomaten, boobytraphotel, een cakewalk en zwembad mogen er ook bij. Maar dat krijgen we niet. Maar zo vinden we het ook wel oké, hoor.

Op argumentatievlak niet de sterkste, maar wel hilarisch:

De digitale school

Door Lukas van Exel en Metehan Ündemir

Wij, de leerlingen van de Poolster, willen een digitale school. Want wij willen dat alles digitaal werkt. Wij denken dat het veel fijner zal gaan werken en dat gaat veel sneller. En dat willen sommige kinderen. En robots gaan de leerlingen en leraren helpen. Iedereen krijgt dan een eigen robot. Het kost dan weinig tijd wanneer we ergens naartoe gaan. Er zijn drie dingen die fout kunnen gaan:

1. De robots gaan stuk. Maar dat hopen we niet.
2. Je bent dan niet meer moe.
3.  Dat ze niet zo snel kapot gaan.

En vier dingen die wel goed moeten gaan:
1. De robots moeten goed werken.
2. Alle stoelen en tafels vliegen en volgen (er is een aan/uit knop als je wil dat ze stoppen met volgen).
3. Er zitten ingebouwde laptops in de tafel.
4. Je boeken zitten in een online iPad. 

* Deze twee columns hebben de leerlingen van de Poolster zelf geschreven. Wel is er een beetje eindredactie verricht.

Oss, Uden e.o.