Horecazaak Ibiza is tot nader gesloten. Eigenaar Michel Vekemans hoopt er een signaal mee af te geven. Hij volgt het nieuws op de voet en vindt dat er meer maatregelen genomen moeten worden
Volledig scherm
Horecazaak Ibiza is tot nader gesloten. Eigenaar Michel Vekemans hoopt er een signaal mee af te geven. Hij volgt het nieuws op de voet en vindt dat er meer maatregelen genomen moeten worden © Jan van Eijndhoven

Drie Tilburgse horecazaken zelf dicht om corona: ‘We kunnen beter iets te hard lopen, dan dat we te weinig doen’

UPDATEDo 13 mrt - De Tilburgse horecazaken Ibiza, Philip en De Troubadour zijn uit eigen beweging dicht om verspreiding van het coronavirus te voorkomen. ,,We moeten mensen op dit moment niet bij elkaar brengen”, zegt Ibiza-eigenaar Michel Vekemans. 

Quote

Even flink gas geven met zijn allen, zodat de situatie weer snel normaal wordt

Michel Vekemans

Horecazaak Ibiza aan de Heuvelring is per direct op slot. ,,We kunnen beter iets te hard lopen, dan dat we te weinig doen”, stelt Vekemans. ,,Even flink gas geven met zijn allen, zodat de situatie weer snel normaal wordt. Mensen moeten ook zeker niet panikeren, maar het gezond verstand blijven gebruiken.”

Vekemans hoopt er een signaal mee af te geven. Hij volgt het nieuws op de voet en vindt dat er meer maatregelen genomen moeten worden. De ondernemer voegt daarom de daad bij het woord door zelf de zaak te sluiten. ,,Tot nader orde, ik heb nog geen idee hoe lang we gesloten blijven.”

En ja, klinkt het, dat gaat gigantisch pijn doen in de portemonnee. 

Ook Rob Verbunt van café De Troubadour heeft de zaak gesloten. ,,Het is heel erg, zondag stond er nog een optreden gepland, maar we houden ieders gezondheid in het achterhoofd.” Hij kijkt maandag hoe het verder moet. 

Update vrijdag 13 maart, 10.00 uur: Inmiddels is ook café Philip dicht. ,,Ik vind dat de enige juiste beslissing, eerlijk gezegd”, laat eigenaar Flip Gooskens weten. ,,Volgens mij is het juist de bedoeling om volle zaken te voorkomen.”

Flinke pijn

Quote

Aan de oproep van sociale onthouding wordt in ieder geval goed gehoor gegeven

Martijn van Son

Het is op alle fronten een hard gelag voor zelfstandige ondernemers, hotels en de horeca in Tilburg. Kroegbazen die de afgelopen dagen hun omzet met zestig procent terug zagen lopen. Genoeg om de personeelskosten te betalen, maar niet om het meer dan een maand uit te zingen. 

Het kabinet wil kleine tot middelgrote ondernemingen in financiële problemen helpen. Maar hoe, wat en of dat voldoende zal zijn, is nog de vraag.

De pijn zit op dit moment vooral in de feesten en bijeenkomsten die worden afgezegd, grote groepen mensen die niet meer samen op pad gaan. ,,We hebben zwaar afgeschaald qua personeel”, zegt Martijn van Son, kersvers eigenaar van café Bakker. ,,Er worden heel veel borrels afgezegd.”

Ook hij ziet circa zestig procent minder bezoekers. ,,Aan de oproep van sociale onthouding wordt in ieder geval goed gehoor gegeven.”

‘Als u niet komt...‘

Inmiddels geven verschillende horecazaken er een creatieve draai aan. Horecagelegenheid De Burgerij brengt plateaus en oesters naar de mensen thuis. Grand Café Puur bezorgt de hightea thuis onder het mom van ‘Als u niet naar ons kunt komen, komen wij naar u’. 

In samenwerking met indebuurt Tilburg

Tilburg e.o.