Volledig scherm
Briefjes op auto's in De Reit. © Bas Vermeer

Het olievlekeffect: hoe Tilburgse parkeeroverlast zich steeds verplaatst

Do 11 jan: Is de Tilburgse parkeeroverlast te temmen? In wijk Noordhoek werd begin vorige week betaald parkeren ingevoerd. De overlast is nu naar andere straten verschoven. Dat gebeurt vaker: het olievlekeffect.

door Bas Vermeer

In wijk De Reit parkeert Ola Dabrowska haar auto op een verhoging waar de auto eigenlijk niet mag staan. De wijkbewoonster kan niet anders: ze wil haar 4-jarige zoon thuis afzetten. ,,Als ze straks weg zijn, kan ik de auto voor de deur parkeren."

Gratis zoektocht

'Ze', dat zijn de autobezitters die er sinds begin deze maand hun vehikels ten westen van Noordhoek stallen. In Noordhoek werd vanwege parkeeroverlast het betaald parkeren ingevoerd. De overlast verschoof naar De Reit.

,,Sinds de invoering staat het tot aan de Academielaan vol met auto's", zegt Jolande van den Dries. Ze woont in de tweede straat buiten de parkeerzone van Noordhoek. ,, Auto's rijden heel dit gebied door op zoek naar een gratis plekje voor de deur van de huizen. Mensen lopen met hun tassen richting Ringbaan West. Het is gewoon het verschuiven van het parkeerprobleem van de bedrijven."

Daarmee doelt ze op de grote bedrijven aan de Ringbaan West waar te weinig parkeerplaatsen zijn. Medewerkers parkeerden eerst in Noordhoek, nu zoeken ze De Reit op.

De verschuiving lag in de lijn der verwachting. Het vergunningparkeren heeft de eigenschap om zich als een olievlek te verspreiden. Zodra een wijk of buurt betaald parkeren krijgt, stallen mensen hun auto in het dichtstbijzijnde stukje waar het nog wel kan. Tot de mensen daar ook in de ellende zitten en ze óók betaald parkeren willen. Om van de overlast af te zijn.

(Betaald parkeren in 2011 en 2018, verhaal loopt onder de afbeelding door)

Volledig scherm
Parkeergebieden, 2011 versus 2018 © Willem Buijs/BD

Het olievlekeffect zag je bij wijk Fatima. Daar protesteerden bewoners in 2010 tegen de invoering van een betaald parkeren-zone, nog geen twee jaar later smeekten ze er haast om.

En hetzelfde zie je ten noorden van de Spoorzone. Vanwege ontwikkelingen in het gebied - en de daaruit voortkomende parkeeroverlast - mochten bewoners tussen het spoor en de Veldhovenring voor of tegen betaald parkeren stemmen. Ze kregen een enquête thuis.

De bewoners ‘op de lip’ van de Spoorzone kozen vóór - die hadden er op dat moment last van - en het achterland stemde tegen. Ook al waarschuwde de gemeente dat de overlast zich zou verplaatsen. En yep: de overlast verschoof merkten de bewoners.

Prioriteit

Theresia ligt daarom dit jaar 'met prioriteit' onder de loep én de gemeente heeft ervoor gekozen om niet meer met enquêtes per straat te werken. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, weten ze nu.

,,We zeggen 'er komt parkeerregulering, geeft u maar aan op welke manier'", vertelt de gemeentewoordvoerder. Het gaat nog om een proef: de gemeente werkt nu per wijk of buurt met 'reviewpanels'. Daarin zitten zo'n 20 mensen die leven en/of werken in de 'te reguleren gebieden'.

Zo'n panel was recent actief in de Piushaven, in februari wordt waarschijnlijk bekend op welke manier daar betaald parkeren wordt ingevoerd. De panels zijn actief in St. Anna en Theresia. En daarna wordt Hoogvenne onder de loep genomen.

Terug naar De Reit, waar de overlast vers is. De bewoners hebben al briefjes onder de ruitenwissers geplakt. 'Niet onze straat vol zetten!!!' ,,De gemeente had beter het hele gebied tot de Academielaan kunnen nemen", zegt Anja Baars. ,,Ik kom uit Amsterdam, ben betaald parkeren wel gewend. Toch is het raar dat het in deze buitenwijk, zo ver van het centrum, eigenlijk ook moet."

BD gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement