De maatregelen zijn nodig omdat het met de week drukker wordt in de binnenstad. Het merendeel van de winkels is weer geopend, bij sommige zaken staat een wachtrij.
Volledig scherm
De maatregelen zijn nodig omdat het met de week drukker wordt in de binnenstad. Het merendeel van de winkels is weer geopend, bij sommige zaken staat een wachtrij. © Jan van Eijndhoven

Heuvelstraat wordt veiliger ingericht, als corona-winkelstraat: ‘Het wordt te druk’

Mensen die kriskras door elkaar lopen, wachtrijen die overdwars op straat staan. Het wordt drukker en drukker in de Tilburgse binnenstad. Te druk. Daarom worden de winkelstraten - met het oog op het coronavirus - veiliger gemaakt. Het gaat om een veelomvattend plan.

Quote

Dan kunnen ze mensen hun bezoek plannen, net als bij de milieu­straat.

Stefan van Aarle

Er komen paaltjes met koorden om de wachtrijen voor winkels vorm te geven, belijning op de grond om aan te geven hoe mensen het beste kunnen lopen en er wordt overwogen om gastheren en -vrouwen in te zetten. Die helpen het publiek met ‘veilig winkelen in coronatijden.’

Op drukke plekken als het Pieter Vreedeplein en de Oude Markt worden - op gepaste afstand van elkaar - éénpersoons poefjes neergezet om uit te rusten én er wordt nog onderzocht of het een goed idee is om een webcam op de winkelstraten te richten. 

,,Zodat mensen vanuit huis kunnen zien of het te druk is in de stad”, zegt Stefan van Aarle, voorzitter van het Ondernemersfonds. ,,Dan kunnen ze hun bezoek plannen, net als bij de milieustraat.”

Met de week drukker

Quote

Het is fijn voor de economie en fantas­tisch voor de onderne­mers, maar het moet wel veilig blijven

Marc Meeuws

De maatregelen zijn nodig omdat het met de week drukker wordt in de binnenstad. Het merendeel van de winkels is weer geopend, bij sommige zaken staat een wachtrij. Mensen lopen door elkaar en er wordt amper afstand bewaard. Dat kan vaak ook niet.  

,,Het is fijn voor de economie en fantastisch voor de ondernemers dat mensen weer naar de stad komen, maar we moeten wel zorgen dat het veilig blijft”, zegt Marc Meeuwis van Citymarketing. ,,We roepen mensen op om hun bezoek te plannen, alleen te komen en wachtrijen te vermijden.”

‘Gastvrije uitstraling’

Een deel van de marketingcampagne om mensen veiliger te laten winkelen in Tilburg.
Volledig scherm
Een deel van de marketingcampagne om mensen veiliger te laten winkelen in Tilburg. © Citymarketing

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar verschillende partijen staken recent de koppen bij elkaar om daar vorm aan te geven. Het Ondernemersfonds, de gemeente, het Binnenstad Management Tilburg en vastgoedeigenaren waren al een tijdje bezig met die plannen, maar dat is deze week in een stroomversnelling gekomen.

Van Aarle: ,,We merken dat de bezoekers er om vragen, ze willen handvaten zodat ze veilig kunnen winkelen.”

Uitgangspunt van het plan is ‘dat het vriendelijk moet zijn’, niet zoals in Spijkenisse waar in de winkelstraat hekken werden neergezet. De maatregelen - de bedenkers noemen het liever hulpmiddelen - worden zo snel mogelijk uitgerold. Alle winkeliers kregen al een poster om aan te geven wat de openingstijden zijn, de paaltjes komen waarschijnlijk dit weekend, de permanent belijning volgende week. 

Ook zijn er extra prullenbakken geplaatst omdat er meer afval op straat ligt. Daarnaast is er een campagne opgetuigd om het ‘anderhalve meter shoppen’ onder de aandacht te brengen. Over de gastheren en -vrouwen die bezoekers ontvangen en de webcam wordt nog nagedacht. 

In samenwerking met indebuurt Tilburg

Tilburg e.o.