Volledig scherm
Een straatmuzikant voor de Tilburgse. Hudson's Bay . © Beeld Werkt

Hoe gaat het met de Tilburgse Hudson's Bay? (Welnu, heeft u even?)

Ma 24 dec: Hoe gaat het met het Tilburgse filiaal van de Hudson’s Bay? Ruim een jaar na de opening is die vraag makkelijk gesteld, maar moeilijk te beantwoorden. Wie er een week tweemaal daags gaat kijken - zoals in de afgelopen week - merkt dat je er soms een kanon af kunt schieten. Zo rustig als het is.

Het zijn slechts momentopnames. De donderdag met koopavond springt er wel weer uit als een aardig druk moment, al is de La Place rond etenstijd ook maar voor een kwart gevuld. De zaterdag ervoor stonden er rijen bij de kassa’s.

Drama of overdrijving?

Vraag het twintig bezoekers en de antwoorden lopen net zo uiteen. ‘Niet te druk. Juist fijn. Ik hou niet van massa’, zegt de één over de Tilburgse Hudson’s. De ander vindt de winkel soms ‘echt schrikbarend leeg’. Terwijl de derde ‘zijn kont er niet kon keren in de dagen voor Sinterklaas’. 

Quote

Het lijkt alsof mensen het stiekem best lekker vinden dat het niet goed gaat

Stefan van Aarle

Maar dat het vaak (te) rustig lijkt, merkt bijna iedereen. Uit interne stukken bleek recent dat dat dertien warenhuizen in Nederland - ook Tilburg - dit jaar meer dan 80 miljoen euro verlies draaien. ‘Een drama dreigt’, stond er onder meer in deze krant.

Al vanaf dag één stoort Stefan van Aarle, de Tilburgse binnenstadsregisseur, zich aan de manier waarop er over het Nederlandse avontuur van de Canadese keten wordt gesproken. ,,Er verschijnen bovengemiddeld veel kritische artikelen over de keten, Hudson’s Bay ligt onder een vergrootglas. Het lijkt alsof mensen het stiekem best lekker vinden dat het niet goed gaat. Dat stoort me, ook persoonlijk.”

‘Soms sta je alleen’

Quote

Dat is uiteraard fijn om te winkelen, al die ruimte, maar voor mijn gevoel klopt het niet

Céline Rohrer, personal shopper en stijlcoach

Het warenhuis is in ieder geval een aanwinst voor de stad, zegt Céline Rohrer, personal shopper en stijlcoach. ,,Vooral nu andere modezaken verdwijnen (modehuis Gimbrère bijvoorbeeld). Ik kom er regelmatig, ook bij de Hudson’s Bay in Den Bosch. Soms twee keer per week, dan weer een weekje niet.” 

Ze maakt zich zorgen. ,,Soms sta je alleen op een afdeling. Dat is uiteraard fijn om te winkelen, al die ruimte, maar voor mijn gevoel klopt het niet. Dat kan gewoon niet goed gaan. In Den Bosch is er wel meer reuring, geen idee waar dat aan ligt. Ik heb van horen zeggen dat daar meer geld zit. Maar zo zwartwit wil ik niet denken.”

Zelf zou ze de dure tassen en zonnebrillen niet aan de Heuvelstraat-zijde leggen. ,,Het is geen goede binnenkomer, dat dure schrikt af. Terwijl de mode heel goed geprijsd is. Het aanbod kun je met de Bijenkorf vergelijken, de service met de V&D. Met dat laatste bedoel ik dat de kleren af en toe wat rommelige terug worden gehangen. En het is soms zoeken naar personeel, maar de mensen zijn uiterst behulpzaam en vriendelijk. Ik kom er graag. Met klanten, maar ook voor mijzelf.”

Te vroeg

Volledig scherm
Winkelend publiek in het Tilburgse warenhuis. © Beeld Werkt

Binnenstadsregisseur Van Aarle ziet dat het op normale dagen minder druk is dan het zou moeten zijn. ,,Maar rondom koopdagen - een black friday, de belangrijke decemberdagen - is het echt wel druk. Dan zie je genoeg tasjes in de stad. In de wandelgangen hoor ik dat het één van de betere filialen van Nederland is. Maar of dat genoeg is om te overleven? Uiteindelijk wordt die keuze niet hier gemaakt.”

Van Aarle verwijst daarmee naar de top van het bedrijf. Een paar maanden geleden nam de Oostenrijkse investeringsmaatschappij Signa een meerderheidsaandeel in de Europese warenhuizen van Hudson’s Bay. Het is nog niet bekend wat de nieuwe directie gaat doen.

Volgens Van Aarle is het veel te vroeg om te zeggen of Hudson’s Bay in Tilburg wel of niet succesvol is. ,,Je moet niet vergeten dat ze pas een jaar bezig zijn, dat is pas heel kort. En er verandert nog veel.” Zo nam het warenhuis afscheid van de exclusievere spullen om zich meer op het middensegment te richten. ,,Over twee of drie jaar kun je pas de stand opmaken.” Hij moet er sowieso niet aan denken dat Hudson’s Bay weer verdwijnt. ,,Dan komt dit cruciale pand op die cruciale plek leeg te staan.”

Bezoekersaantallen geheim

Misschien moet de keten nog even wennen, en vice versa. ,,Ik kwam hier tot voor kort eigenlijk niet”, zegt bezoekster Eline Brekelmans. ,,Ik dacht dat het duur zou zijn, zo ziet het er ook uit. Volgens mij denken veel Tilburgers nog zo, ze moeten iets aan het imago doen. Want eigenlijk is het een best leuke winkel met mooie spullen.”

De maandelijkse bezoekersaantallen in Tilburg? ,,Daar doen we geen uitspraken over, ook niet op landelijke niveau”, laat een woordvoerder van de keten weten. Een medewerkster op de vloer wil, anoniem, alleen zeggen dat ze zich zorgen maakt dat er volgend jaar een ingreep wordt gedaan. Op personeelsgebied. ,,Terwijl ik juist het gevoel heb dat er steeds meer mensen langskomen.”

In samenwerking met indebuurt Tilburg

Tilburg e.o.