Volledig scherm
De proef op de cityring. © Bas Vermeer

Midgetgolfbaan-proef blijft langer, tot eind dit jaar: ‘Kunt er om lachen, maar het werkt wel’

Woe 3 juli: Mensen rijden minder hard en het is minder druk op de weg. En dus blijft de proef op de Schouwburgring - bijnaam ‘De Midgetgolfbaan’ - nog tot eind dit jaar liggen. Wel zijn er verbeterpunten, zoals de oversteekplaats bij lunchroom Carrousel. 

De gemeente is te spreken over de proef met de afsluiting van de Schouwburgring. Bij het instellen van de proef was de afspraak met de raad dat de afsluiting er in ieder geval tot de kermis zou staan. Het college van B en W heeft nu besloten om de afsluiting tot eind dit jaar voort te laten duren. 

Dan worden namelijk alle drie de proeven die er op de cityring waren - ook de afsluiting van de Heuvelring en versmalling van de Noordhoekring - geëvalueerd. 

Verbeteringen

De snelheid en de verkeersdrukte op de Schouwburgring zijn afgenomen, constateert het college. Daardoor is de verkeersveiligheid verbeterd. De hele opstelling wordt voor de kermis afgebroken en daarna weer teruggeplaatst. Wel moet de oversteekplaats bij lunchroom Carrousel na de kermis beter worden geaccentueerd én het linksaf slaan naar de Bisschop Zwijsenstraat moet beter worden aangegeven. 

Quote

De ring is net een racebaan en de afsluiting haalt er de snelheid uit

Jan Willemse, eigenaar van de Carrousel

Carrousel-eigenaar Jan Willemse (en bestuurslid van winkeliersvereniging Schouwburgpromenade) is blij met de proef. ,,Dit is de beste van de drie proeven op de cityring. De ring is net een racebaan en de afsluiting haalt er de snelheid uit.” Hij heeft wel bezwaar tegen de groene verf (á 45.000 euro) die op het wegdek werd aangebracht. ,,Die groene spuitverf is weggegooid gemeenschapsgeld.” 

Zijn overbuurman Rob van Steen, directeur Theaters Tilburg, gaf bij het begin van de proef al aan dat ‘ie mocht blijven. ,,Ja, je kunt om de midgetgolfbaan lachen. Maar het werkt wel. De snelheid is er uit, onze gasten kunnen met een iets geruster hart oversteken. En er is al zoveel naars gebeurd op die Schouwburgring, ik wil er niet aan denken. Dus wat mij betreft laten we het nog een tijdje staan.” Wel vindt Van Steen dat de oversteekplaats veel duidelijker kan. 

Eind dit jaar worden de resultaten van de drie cityring-proeven tegen het licht gehouden. Dan wordt duidelijk wat voor permanente veranderingen in de toekomst op de cityring worden uitgevoerd. Op de Paleisring rijden (zonder proeven) bijna 20.000 auto’s per etmaal, terwijl de helft daarvan geen relatie heeft met de binnenstad. Dat is doorgaand verkeer, van oost naar west. Verkeerswethouder Mario Jacobs wil dat verkeer via de ringbanen laten rijden.

In samenwerking met indebuurt Tilburg

Tilburg e.o.