Volledig scherm
De Nieuwlandstraat. © Google Streetview

Tóch autoluwe Nieuwlandstraat: deel bij Radiopleintje na 11 uur op slot voor doorgaand verkeer

Vrij 1 mrt: Na jaren discussie wordt de Nieuwlandstraat tóch autoluw. Het verkeersplateau ter hoogte van het Radiopleintje wordt bij het voetgangersgebied getrokken. Tussen 6 en 11 uur 's ochtends is het open voor verkeer, daarna alleen nog voor mensen met een ontheffing. Zo wil de gemeente doorgaand verkeer van de Nieuwlandstraat weren. 

Quote

Uit onderzoek blijkt dat 35 procent van het verkeer, ongeveer 450 auto's, het dwaalge­bied doorkruist zonder ergens te stoppen

Gemeente Tilburg

Direct betrokkenen - daar vallen bevoorraders dan niet onder - kunnen een ontheffing aanvragen. Slimme camera's die kentekens registreren houden de wacht: wie na 11 uur zonder ontheffing langs het Radiopleintje rijdt, krijgt een boete. 

,,Uit onderzoek blijkt dat 35 procent van het verkeer, ongeveer 450 auto's, het dwaalgebied doorkruist zonder ergens te stoppen”, aldus de gemeente. ,,Dat sluipverkeer weren zou voor een aanzienlijke verbetering van het verblijfsklimaat zorgen.”

Tot de zomer

De maatregel wordt niet meteen ingevoerd, tot de zomer onderzoekt de gemeente nog wat de consequenties zijn. De ingreep komt in ieder geval niet uit de lucht vallen: over het autoluw maken van de Nieuwlandstraat wordt al tientallen jaren gesproken. De afgelopen jaren laaide de discussie weer op. 

De Dwaalgroep - een groep bewoners en ondernemers uit het dwaalgebied - adviseerde vorig jaar maart nog aan de gemeente om het deel van het Radiopleintje bij het voetgangersgebied te trekken. Dat advies neemt de gemeente nu over.  

Al jaren discussie

Wethouder Mario Jacobs stelde begin 2016 voor om de hele straat - als proef - een jaar autoluw te maken. Alleen tussen 06.00 en 11.00 uur zou er dan verkeer doorheen mogen; bewoners kregen een ontheffing. Dat voorstel verzandde in kritiek. Voorstanders haalden handtekeningen op, waarna het ‘nee-kamp’ ontwaakte en er een andere petitie tegenover zette. 

De wethouder besloot een Dwaalgroep in leven te roepen ‘om zo breder draagvlak te vinden’. De groep kreeg carte blanche om met adviezen over het dwaalgebied te komen. Ook binnen de Dwaalgroep staan niet alle neuzen dezelfde kant op. Een deel van de groep is tegen het inperken van de ‘bewegingsvrijheid’ van automobilisten, waar anderen juist graag maatregelen zien die verder gaan dan het huidige voorstel.

Het plan wordt de komende maanden met de Dwaalgroep en andere belanghebbenden uitgewerkt.

In samenwerking met indebuurt Tilburg

Tilburg e.o.