Volledig scherm
Het heeft even geduurd maar het plein voor het station wordt steeds groener en vooral veel mooier. Mensen die zich al geruime tijd 'groen en geel' ergerden aan de grijze massa voor het station bekennen nu zelfs ook kleur. Foto: Jan van Eijndhoven © Jan van Eijndhoven

Van station Tilburg naar station Tilburg Centraal: veel eisen, hoge kosten. En willen we dat wel?

Do 5 sept: Centraal Station, de stations van Amersfoort en Eindhoven gaan deze titel eind dit jaar dragen. Tilburg lijkt nog lang niet voor het predicaat in aanmerking te komen. Waarom niet? En maakt het uit? ,,We zijn zuinig op de benaming, die wordt niet zomaar verstrekt”, melden ProRail en NS. 

Poll

En willen we dat wel?

  • Ja (50%)
  • Nee (37%)
  • Geen mening (13%)
1792 stemmen

‘Stap extra in en uit in Tilburg, dan komen we vanzelf in aanmerking voor de titel Centraal Station’, die oproep doet hoogleraar en fervent treinreiziger Ton Wilthagen nu de stations van Amersfoort en Eindhoven ‘Centraal Stations’ worden. Het is slechts half gekscherend bedoeld, want volgens de Tilburger is station Tilburg toe aan dezelfde verheffing. ,,Het laat zien dat je een stad van formaat bent.”

Laten we bij het begin beginnen. Wanneer mag je je Centraal Station noemen? En doet het ertoe? Op dit moment telt Nederland er zes: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Arnhem en Leiden. Aan dat rijtje worden dit jaar nog Eindhoven en Amersfoort toegevoegd. 

Zuinig & kritisch

,,We kijken er kritisch naar, zijn zuinig op de benaming Centraal Station, die wordt niet zomaar verstrekt”, zegt ProRail-woordvoerder René Vegter. Hij spreekt ook namens de NS, ze gaan er samen over. De eisen: de stad telt meer dan 100.000 inwoners, dagelijks maken minimaal 40.000 mensen gebruik van het station en de stad heeft nog twee andere stations.

Al zijn die eisen niet in beton gegoten. Eindhoven heeft eigenlijk alleen een tweede station: Strijp-S, maar dat ziet ProRail om verschillende reden door de vingers. ,,Eindhoven heeft zicht op een internationale treinverbinding met Düsseldorf. En met het vliegveld en Brainport is de stad - zonder andere Brabantse steden tekort te willen doen - een belangrijke speler.” Daarnaast wordt ‘met enige fantasie’ het station bij het voetbalstadion weleens gebruikt. Dat is dan het derde station. 

Quote

We kijken er kritisch naar, zijn zuinig op de benaming Centraal Station, die wordt niet zomaar verstrekt

ProRail-woordvoerder René Vegter

Eindhoven voldoet aan het in- en uitstappers-criterium en in Amersfoort stappen er per dag 44.000 mensen in en uit. In Tilburg waren dat vorig jaar gemiddeld 34.500 mensen, die cijfers gaf de NS een paar maanden geleden vrij. De NS voorspelde wel een toename voor de komende jaren: omdat de verbouwing van het station ver klaar is, de Spoorzone steeds meer volk trekt en het goederenvervoer in de toekomst af moet nemen (en er meer gewone treinen kunnen rijden). 

Het is dan ook niet de vraag óf het station in de toekomst 40.000 bezoekers per dag telt maar wanneer. 

Willen we dat?

Maar eigenlijk is de benaming Centraal Station niet meer dan een benaming. Waarom zou een stad dat willen? ,,Dat moet je aan de stad vragen”, zegt Vegter. In Eindhoven was het een langgekoesterde wens. ,,Het brengt een bepaalde status met zich mee, geeft de importantie van een stad aan.” 

Mocht Tilburg de benaming willen - en ProRail en NS gaan daarmee akkoord - moet daar wel voor in de buidel worden getast. De naam moet worden aangepast: niet alleen op de borden maar ook diep in de systemen. ,,Dat kost tussen de honderd- en tweehonderdduizend euro.” En het grootste deel van het geld moet de gemeente betalen. 

Wilthagen vindt dat het de stad zou sieren. ,,Een Centraal Station geeft iets sterks aan de stad, iets eigens, iets stoers. Ik vermoed dat ProRail niet heel veel Centraal Stations meer te vergeven heeft, als elk station zo heet, is het niet meer bijzonder. Het is zonde als we buiten de boot vallen.”

In samenwerking met indebuurt Tilburg

Tilburg e.o.